söndag 10 september 2017

Uppdatering sommaren!

Så sist jag skrev var 3 juli. Veckan därpå jobbade jag måndag-tisdag och hade sedan semester. Först skulle pappa ha opererat ena ögat för grå starr på onsdagen. Men det blev skjutet på 2 veckor för hans husläkare ville han skulle få ur lite mer vatten ur kroppen. Så redan på onsdagen tog vi bilen mot Wisla, Polen. Jag skulle se på backhoppning och pappa fick hänga med. Liten lätt tripp på 930 km. Tog hela dagen då vi fick stanna för toalettstopp hela tiden (nackdelen med vattentabletter...). Var inte framme förran strax innan 22.00 och vi åkte vid 7.30.

Torsdag utforskade vi först Wisla och sedan på eftermiddagen/kvällen var det backhoppning. Som började med 3 timmars försening pga vind. Det är nackdelen med backhoppning... Som tur var, var det annars bra väder och jag hade sittplats på torsdagen så det gick rätt bra. Även fredag och lördag var på samma sätt, först stan (eller byn rättare sagt) sen backen för mig (utan försening dock). På fredagen tog tyska laget en tredje plats och på lördagen Karl Geiger individuellt så det blev en extra pluspunkt! :) (bilder kommer i veckan).

Söndagen var hemresedag och det tog hela dagen. Sen jobbade jag en vecka och dessutom dubbelpass och eftersom veckan därpå var proppfull med saker gjorde vi inget annat.

Sista veckan i juli kom först syrran med familj på besök samtidigt som pappa opererades på onsdagen. Som tur var hade han fått första tiden, 7.30 på morgonen så vi var snabbt klara och hade hela dagen sen med dom ändå. På torsdagen flög de hem. Jag satte mig i bilen igen (hade fixat hamstervakt och pappavakt av en jobbarkompis då även Annika var bortrest, jag hade även i veckan passat hennes hamstrar), själv denna gången, och åkte till Hinterzarten, en nätt tripp på 750 km. Pga vägbyggen och långa köer missade jag första träningen men hann till träning nr 2 och kvalet. Väl på plats träffade jag en kompis och vi hade superkul hela tävlingen. Mycket roligare än att titta själv. Hade superbra platser för hon var där i tid och hade snott åt sig bra platser. Tog många bra kort då jag var närmare här än i Polen (visste inte hur det såg ut i Polen och hade biljetter till "fel" sida) och i Hiza kan du stå eller sitta på vilken sida du vill.

Det var kvällstävlingar här så var inte klart förrän halv elva. Vi stannade lite och kollade på partyt (nått band som spelade och så) innan vi åkte. Kanondag då förutom bra sällskap och bra platser så vann min favorit Stephan Leyhe kvalet!

Fredag förmiddag kollade vi in Titisee lite innan vi stack till backen. Var tävlingar för kids på eftermiddagen så vi kollade på dem. Även denna dag kvällstävlingar. Stephan Leyhe lyckades behålla nerverna (hans största problem) och tog en fin andra plats. Var hans första pallplats så även om David Kubacki vann så var alla nöjda och jätteglada. På söndag morgon var det så hemresa. Utan köer då jag valde att åka så tidigt som möjligt. Kunde inte göra det på nervägen då pappa var på kontroll efter operationen så jag kom inte iväg förrän efter klockan nio på fredagen.

Augusti kann vi sammanfatta med: JOBB. Gjorde över 40 timmar övertid och tja, semestertider helt enkelt. Pappa opererade öga nr 2 och båda operationerna gick bra. Han kan läsa igen och om ett par månader har ögonen stabiliserat sig så då kan han prova ut nya glasögon och även se näst intill perfekt på långt håll också.

I slutet av augusti började pappa lagra vatten igen. 20 kg så riktigt rejält + att han inte tålde de vattentabletter som han alltid haft. Kan tydligen komma bara så där. Så efter en massa provande hit och dit varför han fick sådana utslag och kliande (var fler mediciner han hade som kunde ge den biverkningen) hittade man rätt och han fick en annan sort. Som tyvärr är mindre effektiva men efter provande med dosen har vi nu (tillfälligt) hittat en som gör han får ut vattnet. Det fattas ca 5 kg till normalvikt. Sen ramlade han flera gånger på en vecka och pga att han vägde och väger 15 kg mer än vanligt fick jag knappt upp honom själv längre. Så denna veckan installerades ett nödlarm som går till en central så om han ramlar så kommer det folk och hjälper honom upp. Redan på torsdagen fick vi användning för det då han stöp i backen igen. Bra investering alltså!

Han har även fått sjukgymnastik, en gång hittills och hon är jättebra så vi hoppas det får honom stabilare på fötterna. Nu väntar vi på besked om han får en sjuksäng som är höj och sänkbar osv. Dessutom är det ansökt om en bredare 120 cm än hans 90 cm som han har nu. För 9 gånger av 10 han har ramlat är det ur sängen i sömnen.

Så det är vad jag gjort i sommar. Varit på backhoppning och tagit hand om honom då hälsan har varit väldigt svajig till och från.

Inga kommentarer: