onsdag 15 februari 2012

Min utbildning

Var ju där igår och försökte träffa rätt person men hon var inte där fast hon egentligen ska vara där varje tisdag mellan 9-12. Försökte även ringa men inget svar. Fick dock tag på henne idag och tyvärr finns inte min titel mer i Bremen så min utbildning går inte att validera här.

Det är ju lite lustigt här i Tyskland att varje Bundesland har sina egna lagar och dessutom sina egna helgdagar. När de i Bayern har en röd dag och arbetsfritt (ja om man jobbar månd-fred då) ja då kan halva Tyskland jobba och det är en helt vanlig dag. Bremen har minst helgdagar av alla och Bayern mest tror jag. Jag vet i alla fall att de i Bayern har 11 dagar mer ledigt per år. Och pga det så måste jag alltså här gå 3 år i skolan om jag vill bli Fackkraft. Här validerar de bara sjuksköterskeutbildningar. Om jag skulle bo i ett annat Bundesland är det mycket möjligt de skulle godkänna min utbildning. Det är ju tom så komiskt att om du gått en utbildning i ett annat Bundesland i Tyskland är det inte säkert den godkänns i ett annat. Lite lustigt att ha det så kan jag tycka som är van vid annat.

Igår och även så idag står kvällsjobb på schemat sen är det klart för denna omgången. Visst det är skönt och bekvämt att sova länge på mornarna men totalt bläääää att komma hem först vid 10-tiden.

Imorgon är jag ledig, få se om vi nu lyckas få klart allt med bilen :)

Inga kommentarer: