torsdag 9 februari 2012

Papper, papper, papper

Ja, det fattades ett idag med....på försäkringsbolaget. Iof himla fiffigt, om jag fixar ett papper från Dalarnas Försäkringsbolag att jag alltid haft mina bilar försäkrade där och hur många skadefria år jag har, så får jag tillgodoräkna mig de här i Tyskland. Vilket är en jäkla skillnad i pengar! Ungefär 300 Euro/år. Så nu har jag mailat Sverige och så får vi se när det papperet dyker upp här. Då kan jag gå till försäkringsbolaget här och sen tror jag, jag har alla papper för att göra bilen tysk. Det har väl aldrig tagit lite tid eller?

Och när jag ändå håller på, har jag idag kontaktat en översättningsbyrå, jag har ju mitt Omvårdnadsbetyg att översätta till tyska. Sen kan jag gå till Senatorin för Sjukvård och hälsa här i Bremen och få min utbildning validerad. Det i sin tur ger två möjligheter.

1: jag gör inte mer och kan kanske få mer i lön, eftersom jag nu räknas i samma grupp som de i Tyskland som är Hilfekraft. De har 6 veckors utbildning. Jag har om man räknar om poängen jag läst i veckor 70 veckors utbildning (dvs i skolveckor 2 år). Det som krånglar till det är att begreppet undersköterska inte finns här. Du är vårdare eller sjuksköterska. Och jag är ju nått mittemellan.

2. Bremen ser det också så att jag har en tvåårig teoretisk utbildning. Här läser man för att bli Fackkraft 3 år, 71 veckor teori och resten praktiskt dvs ca 35 veckor. De praktiska veckorna har jag ju inte. Men istället har jag ju nu jobbat 2 år och 3 månader praktiskt.

Då kan det i sin tur ge att de antingen ser mig som Fackkraft och då gör jag ett jättehopp lönemässigt, eller de säger du måste göra 1 år i skola eller så erkänner de inte utbildningen alls och jag måste göra 3 år för att bli Fackkraft.

Så snart jag har mitt översatta betyg ska jag knata dit. De har drop-in tider för samtal på tisdagar 9-12, och jag jobbar kväll på tisdag så det vore ju himla bra om det var klart tills dess. Annars går jag dit med det svenska betyget och säger det är under arbete, men då kanske de kan säga lite vart åt det lutar.

De som kommer från fd Jugoslavien på mitt jobb, de har under 1 års tid gått 1 kväll i veckan i "skola" och skriver snart ett stort test, sen är deras utbildning godkänd här. Fast då är de redan Fackkrafter, men här godkänns inte den utbildningen.

Där har jag däremot tur, Sverige ligger mycket bättre till så både när det gäller min försäkring och min utbildning. Och även att jag nu bor här. De måste regelbundet söka visum och få papper från jobbet som bevisar de har en inkomst. Jag behövde ju bara gå dit när jag kom hit och säga, hej, hej nu är jag här och jag bor där och jobbar där sen var det klart.


Inga kommentarer: