tisdag 15 september 2015

Blev ett besök

Imorse vägde Elvira bara 126 gramm. Det är 7 g mindre än igår! Hon försvinner framför ögonen på mig. 

Ringde imorse direkt vid nio när de öppnade. Jag måste jobba till 10.00 och enda tiden de hade var 10.45. Jag hade 5 min på mig efter jobbet att packa hamster och boka bil. Så det fick bli den som fanns ledig närmast mig, tid att kolla runt hade jag ju inte (vilket inte var på den station jag har 5 min härifrån utan fick lov cykla 15 min). Visade sig vara en automat. Herrejösses, jag har inte kört automat sen jag jobbade på Securitas för drygt 20 år sedan och körde värdetransporter. Men det gick kalas! Kom 5 min för sent men jag hade redan vid bokningen förvarnat att jag kanske inte skulle hinna dit prick i tid. Som tur var, var det inga köer åt mitt håll. Däremot köade de på Autobahn i andra riktningen.

Men tja. Om de kan hamstrar vet i fasen. Eller så har hon nått oidentifierbart. Allt är bra liksom och hon ser dessutom relativ pigg ut och värjer sig efter bästa förmåga vid undersökning och medicinering. De hittade inget fel. Mage, lungor, avföring, kindpåsar allt ok, ingen feber. Lite snabb andning men det kan (och är förmodligen) pga stressen att bli väckt och sen klämd på och undersökt. Men hon äter inte. Möjligen hade hon lite lite för långa tänder i underkäken men inte så att veterinären ville korta dom, för det kunde vara inbillning också. Så jag fick smärtstillande, nått uppbyggande i spruta och så ska jag tvångsmata. Hon måste äta själv senast torsdag. Men riktigt vad de skulle göra om hon inte gör det sa dom inte. Jaja, jag fick ju smärtstillande och det kostade bara 20 Euro. 

Har gett henne alla sprutor, fått i henne drygt 2 ml gröt, var förbi Apoteket och köpte högkaloridryck som vi ger våra patienter som inte äter som jag blandade i också. Kanske gör det susen. Stoppade in henne i en Samla-låda. Har där mer koll på henne. Gav även lite annan mat, majs, gurka, äpple, banan, äggvita och sallad. Kanske äter hon nått i alla fall. Igår kväll petade hon i sig ett majskorn och lite äggvita och släpade runt på salladsbladet så hon är ju intresserad av mat i alla fall. Så nu provar vi med smärtstillande ifall hon har ont någonstans och därför inte äter. Det + tvångsmatning ska förhoppningsvis få igång henne. Både jag och veterinären är helt säkra på att detta inte på något sätt hänger ihop med operationen. Det är för lång tid sedan och hon återhämtade sig ju bra och gick till och med upp några gramm innan det i helgen vände.

Ikväll pustar jag ut framför TV:n (och hoppas Elvira lever) med lite Champions Leauge och Mönchengladbach. Hoppas de spelar bättre än i ligan. Där har de hittills inte vunnit en enda match!


Inga kommentarer: