tisdag 11 februari 2014

Det går långsamt framåt

med mitt erkännande för min utbildning. Var idag på ett möte på huvudkontoret och fick träffa juristen som ska försöka få igenom det. Sen försökte vi ringa myndighetspersonerna som har hand om det för att han skulle kunna prata med dom och samtidigt fråga mig om något var oklart men av de tre vi hade namn på svarade - ingen! Suck.

Men skönt veta de försöker i alla fall. Även om det går långsamt. Har redan sagt till honom att mer papper kan jag inte få från Sverige utan antingen går det med dessa, eller så går det inte. Fick läsa nån lagtext om vad man ska ha med i utbildningen och jag har fasen med allt utom att leda och föra kollegor utan fackutbildning (har jag dock praktiskt gjort i 2,5 år på Weserbogen) dock bara på ett annat sätt än vad de här lär sig i Tyskland. Som juristen sa, du har en väldigt bred utbildning.

Ja, för att Sverige tycker det är smart om vårdpersonalen kan jobba med äldre, sjuka, barn, fysiskt eller psykiskt handikappade genom att gå EN utbildning. I stället för att dela upp det så detaljerat som man har här. Är man vårdutbildad på äldre kan man bara jobba med det. Är man vårdutbildad på barn, kan man inte jobba med äldre. Sjuk system. Och så gnäller de på att de inte har utbildade nog. Koooonstigt?!

Jaja, vi får väl se hur det går. Jobbar som det gör jag ju redan. Vore bara trevligt att få betalt för det också. Sa jag till honom också. Så vet de det. Annars kan jag ju lika gärna göra mindre krävande jobb och få lika mycket betalt som nu.

Inga kommentarer: