onsdag 14 oktober 2009

Jag blir inte klok

På vad jag ska läsa. Suttit hela dagen fram till nu och surfat runt och funderat. Kollat upp arbetsmarknaden i Tyskland osv. Det som verkar mest lovande och som tom har ökat med 67% mot samma tid förra året är det mesta inom vård och hälsa, annars är det ju precis som här, dåliga tider och hög arbetslöshet. Men svenskar är generellt rätt uppskattade utomlands.

Befolkningen blir ju äldre och äldre samtidigt som antalet födda under 1970-80 talet (som blir de som får ta hand om det stora kullen 40-talister) är få. Så där finns det jobb. Fast vill jag jobba med det? Ingen aning. Vill man jobba i Norge så är i alla fall vården en rätt säker arbetsplats. Finns många sådana jobb där med. Kom ju upp igår på vårt lilla specialjobb att fler än jag funderar på jobb utomlands. Så det kanske får bli en distanskurs som undersköterska till att börja med. Då kan man ju jobba med en hel del inom vården, inte bara som undersköterska.

Har en del idéer om arbetsområden jag kan tänka mig, men vilken utbildning behöver jag för det? Bra fråga. Nu har jag ju tur som är statsanställd här också. För om nu vårt jobb försvinner - vilket det mer och mer verkar som - är vi del i något som heter Trygghetsstiftelsen (vi betalar en summa dit varje månad) och de kan gå in och betala motsvarande min månadslön om jag blir utan jobb och istället tex pluggar, provar på nytt jobb, eller försöker mig på jobb utomlands. Vi ska kolla upp det mer, men sist det var så här i Falun, då klev de in och hjälpte till. Så vad vi kunnat fatta (vår arbetsgivare hjälper inte till om man säger så, de är skiträdda vi ska börja få andra jobb och sticka i förtid så det blir personalbrist sista året) så borde det gälla även nu.

Sista dagen för ansökan är imorgon och jag är helt rådlös.

Sökt en del språkutbildningar i varje fall.

Inga kommentarer: