lördag 6 juni 2015

Mina hamstrar

Tänkte presentera mina hamstrar. Kanske lite svårt att hålla reda på alla för er?! :)

Nr 1 och absoluta drottning och dessutom den tamaste och sällskapligaste är Kassandra. Hon är en guldhamster, färgen heter svartögd krämvit bandad. Hon är 1,5 år gammal och kommer från Hamsterhjälpen Nord där hon är född.


Hamster nr 2 som flyttade in här (samtidigt som Kassandra men först skulle jag bara ha Kassandra egentligen) är systern Thekla. Thekla är också väldigt tam men inte lika fixerad av människor som syrran (vilket ju inte är normalt alls).


Nr 3 är min dvärghamster hybriden Charlotte. Hon är 2 år och har färgen safir. Kommer också från Hamsterhjälpen Nord där hon lämnades in av en privatperson som inte kunde ha henne kvar. Charlotte går mest under namnet Musbus eller Musen. Hon är också fullt tam och alltid snäll. 


Därefter kom Wonder men tyvärr fick jag bara behålla henne i en månad innan hon dog av en levertumör (nått som även drabbat 3 av hennes syskon). Hon blev bara 4 månader gammal. Hon kom också från HHN. Var en guldhamster med färgen svart bandad sköldpadda.


Efter Wonder kom min första långhåriga guldhamster, nämligen Jeanette. Hon är nu sju månader gammal och har färgen golden (ursprungsfärgen på hamstrar). Hon kommer också från HHN och kom dit några dagar gammal med sin mamma och syskon. Jeanette är min lilla fotomodell. Alla kort blir bra på henne! :). Då Jeanette inte har så långa hår utan är mer fluffig kallas hon mest för Fluff eller Fluffo. Hon börjar bli handtam, jag kan utan problem smeka henne men när jag ska lyfta upp henne så hoppar hon iväg. Men det kommer så långsamt :)


Hamster nr 5 här är den minsta, en roborowski dvärghamster. Det var helt oplanerat jag satt en kväll efter jobbet och kollade på internet där ett upprop kom om någon kunde rädda den lilla hamstern ur ett plaströrshelvete. Hon bodde nämligen i en bur som i princip bara bestod av plaströr. Då den lilla satt 15 min från mig och ingen annan kunde och jag höll på att bygga fler burar hämtade jag dagen efter sötnosen. Det sas då att det var en han och han skulle vara fyra månader gammal. Så han döptes till Felix (då det betyder den lycklige). Nu är Felix en Flixx då det visade sig när en expert tittat efter att det är en hon och hon är nu 6 månader gammal. Flixx kommer alltså från en privat via en annons. Flixx färg heter agouti och det är vildfärgen på robos. Flixx är foderhandtam vilket innebär hon kommer upp i handen och äter sina frön men man kan inte lyfta henne. Dock är robos normalt inte alls tama så att hon är så pass tam är ovanligt. Robos är mer tittapå hamstrar. Det ligger i deras natur att allt är farligt och man måste fly panikartat. Men min Flixx är för en robo väldigt modig!

Nummer 6 är åter en hybrid dvärghamster. Jag ville ha en till dvärg och då det för tillfället inte fanns några dvärgar hos HHN eller alla var tingade så vände jag mig till en förening som heter Hamster i nöd. Där fanns flera då de räddat ca 45 hamstrar ur ett animal hording fall. 45 st delade på fyra små gallerburar. Jag valde en hane som jag döpte till Jojo. Han hette Bero. Jag döper annars inte så gärna om dom men Bero gillade jag inte alls. Jojo uppskattar man till att han är 9 månader och han har färgen rödögd blå gul. Hans ögon är dock mörkt körsbärsröda. Jojo är den som rest längst, han fanns långt ner i Bayern och kommer från Ingolstadt. Så först reste han 6 timmar med bil och så mötte jag upp i Hannover innan vi tillsammans tog tåget till Bremen. Jojo är den minst tama och han bits om man inte aktar sig (kommer ju från riktigt dåliga förhållanden) men jag är så långt att jag har en gång kunnat klappa lite försiktigt på honom utan att han försökte bita mig.


Där skulle det egentligen vara slut på hamstar. Men så kom åter ett upprop i gruppen jag är med i på FB och det satt en stackars guldhamster i närheten (naja 1,5 timme med tåg). Hon bodde i ett akvarium som bara var 60x30 cm stort med ett litet metallspringhjul och ett pyttelitet hus fullt med bomull! Jag väntade flera dagar men ingen annan anmälde sig och jag kunde inte få stackarn ur mina tankar så jag skrev till dåvarande ägaren. Så det gjordes upp att jag skulle hämta henne på söndagen (detta var på måndagen och jag kunde inte före pga jobb). Så jag skaffade snabbt bur och fixade allt. Så två dagar innan kom ett mail, nej du får inte hamstern, min svägerska tar henne. Skit också, det innebär stackarn skulle få bo kvar. Jaja, kan man ju inte göra så mycket då. Men sen 1 vecka senare kom ett mail igen. Svägerskan hämtar henne inte, vill du fortfarande ha henne? Egentligen hade jag ingen plats (varför kan ni läsa om vid hamster nr 8) men jag fixade åter snabbt en bur och nu engagerade jag genom FB-gruppen att en sån bodde bara en halvtimme ifrån direkt hämtade henne med bil och parkerade henne hemma hos sig tills jag kunde komma. Och så kom Elvira till mig. Ska vara 1 år gammal och färgen är svartögd kräm och hon är en långhårig guldhamster. Där hon bodde före hette hon Hamsti men hur trist och fantasilöst är det namnet?! Elvira kan man också smeka lite försiktigt och man kan hålla henne men då bits hon (dåliga erfarenheter från där hon kom där hon blev tvingad). Så jag jobbar på att hon frivilligt ska kliva upp i min hand och vi är nästan där. Igår var hon nära att våga. 


Så nummer 8 då. När Elvira först blev avbokad satt jag ju här med en tom bur. Och HHN hade just då fått in åtta hamsterungar med sin mamma från dåliga förhållanden. Bebisarna var född i ett plaströr som gick utanför buren :(. Så jag bokade en av honorna. De var dock för små för att få flytta så det blev en väntan och under den väntan kom ju Elvira trots allt. Men avboka kommer inte i fråga, ny bur fixad och möbler omflyttade så bur nr 8 kunde få plats. Och nu är hon här sedan söndag förra veckan, den långhåriga guldhamstern Florena. Färgen är grå och hon är nu 2 månader gammal. Florena kommer nog att mest kallas för Flo även om hon är en tjej. Flo har jag inte ens börjat att hålla på med utan hon har i lugn och ro fått bo in sig. Hon är dock van från HHN att bli upplyft så jag tror inte det kommer bli några problem få henne handtam. 


Inga kommentarer: