tisdag 5 juni 2007

Baksmälla!

Jag har aldrig haft en riktig baksmälla trots att jag ibland dricker rätt mycket. Har alltid undrat varför. Men det här läste jag idag:

Det är alltid skadligt att inta stora mängder alkohol, men man kan faktiskt göra en del för att begränsa det obehag som kallas baksmälla. Riktmärke är att ju mörkare en dryck är desto värre blir det. Det hänger samman med att baksmälla inte minst orsakas av så kallade congener, som bildas som biprodukter i samband med jäsning eller lagring av alkoholhaltiga drycker. Många congener är färgade, så att man kan räkna med att mörka drycker tex whisky, har ett större innehåll av de skadliga ämnena än de färglösa spritsorterna, till exempel vodka och gin.

Aha!! Jag dricker mycket sällan något annat än vodka! Det är därför! Bra val av mig tydligen!!

Inga kommentarer: