tisdag 23 oktober 2007

Lennä Nykäsen Matti

Från norska VG. Orkar inte översätta alla kan väl läsa norska hoppas jag.

Den tidligere idrettsstjernen har de siste årene vært i søkelyset for alt annet enn å hoppe på ski. I stedet er det konemisshandling, fylleslag og knivbruk som har stukket av med overskriftene.

Men nå har Nykänen spent på seg hoppskiene for første gang på 15 år. Mandag hoppet han to ganger i K65-bakken i Kuopio.

Satset ikke skikkelig
- Beina er fulle av melkesyre. Nå gjør det vondt i føttene. Fysikken er ikke så god at jeg nyter dette ennå, sa Nykänen til den finske avisen Savon Sanomat etter hoppet.

Tirsdag hoppet han igjen - og landet på 30 meter. Ifølge Savon Sanomat pleide Nykänen å hoppe over 70 meter i samme bakke da han var på sitt beste.

- Jeg satset ikke skikkelig på disse hoppene. Mitt første skikkelige hopp blir først om et par uker, mente Nykänen.

Må ned i vekt
Nå sikter han mot veteran-VM om fire måneder.

Før det må Nykänen gå ned minst 6-7 kilo - helst ti - for å hevde seg, sier han selv. Først når han har kommet seg ned i vekt starter styrketreningen for alvor.

Vennene til Nykänen skal ha forsøkt å overtale han i ett år for å begynne å trene igjen.

- Nå lengter jeg etter å få nyte hoppene igjen. Det viktigste blir å få være med i veteran-VM om fire måneder og treffe mine gamle venner, sa Matti Nykänen etter treningsøkten.

Inga kommentarer: