måndag 14 december 2009

Bäste Herr Allmänhet!

Du verkar ha listat ut vem jag är och jag tycks passa väldigt bra in i den kategorin du placerat mig. Jag är stereotyp, standardiserad, karakteriserad, klassificerad, grupperad och alltid typisk. Tyvärr kan jag inte säga det samma - jag har aldrig listat ut vem du är.

Från födseln lär du dina barn att vara rädd för mig och sedan bli du chockad när de identifierar sig med traditionella motståndare - busen!
Du anklagar mig för att "gulla med buset" ända tills jag griper dina barn för något!

Du tar gärna en timmes lunch och flertal kafferaster varje dag men kallar mig för dagdrivare om jag dricker en kopp kaffe.

Du anser dig vara väluppfostrad men har inga som helst betänkligheter över att störa mig mitt i natten med dina problem. Du gapar och skriker åt den medtrafikant som tränger dig i trafiken men om jag skulle stoppa dig för samma sak är det bara för att jag vill djävlas.
Du kan alla trafikregler men har aldrig fått en ordningsbot som du gjort dig förtjänt av.

Du skriker "straff" om du skulle se mig överträda hastighetsbestämmelsen på väg till ett jobb, men för ett himla liv om jag inte är på plats tio sekunder efter att du har ringt.
Du säger att det ingår i jobbet om någon misshandlar mig men skriker "polisbrutalitet" om jag försvarar mig.

Det skulle aldrig falla dig in att tala om för tandläkaren hur tänder ska lagas eller läkaren hur man opererar blindtarmen men du är alltid väldigt välvillig med att ge mig råd om hur lagen fungerar.

Du talar gärna till mig på ett sätt som skulle ha slutat med en "fet smäll" om det vore någon annan men väntar dig att jag ska ta emot utan att ens lyfta på ögonbrynet. Du kräver högljutt att något måste göras åt kriminaliteten men vill inte själv bli inblandad.

Du har ingen som helst användning för mig men det är naturligtvis helt okej att jag byter däck åt din fru när hon fått punktering eller förlöser ditt barn i baksätet på radiobilen eller kanske till och med räddar din som med "mun-mot-mun"-metoden eller arbetar övertid för att leta efter din försvunna dotter.

Så bäste Herr Allmänhet, stå du där med din tvålkopp och gapa och skrik om hur jag sköter mitt jobb och kalla mig för alla namn du kan komma på men glöm inte bort att din egendom, din familj och kanske till och med ditt liv, är beroende av mig och mina kollegor.
Just det Herr Allmänhet det är jag - Snuten

1 kommentar:

Helena sa...

Fy f*n vad bra!! Jag "stjäl" den av dig till min blogg direkt!