måndag 13 september 2010

Praktiken

Tänkte rapportera lite från den. Ta stygn och dra katetrar går numera galant och nästan på rutin! Så även blodtryck och blodsocker. Idag hade vi för första gången en lämplig kandidat som jag kunde testa ta HB på. Tom två stycken!

Första provet gick super. Blodet rann så fint och det gick snabbt och lätt att få de två rören vi behövde. Nästa persons prov gick också bra, första röret fylldes så fint. Sen lyckades jag nog rubba nålen till rör nr 2 för det kom inget blod. Provade att sticka djupare, flytta nålen lite och även att backa den. Råkade dock backa för långt så då fick vi lov ta ny nål och sticka om. Och det gick inget bra, kom inget blod. Bytte till en butterfly-nål och provade men det blev samma igen. Nu hade jag ju redan stuckit stackarn tre gånger och även om han var tålig och jag säkert fått prova vidare så lät jag min handledare ta över. Visserligen fick hon också lov att backa nålen men fick i alla fall blod till slut.

Jag hoppas det blir någon mer under veckan (det är svårt när det är tre sjuksköterskeelever där också, vi "slåss" om att få ta proven) så jag slipper ha slutat med att misslyckats, visserligen efter en mycket bra inledning men det är ju missarna man kommer ihåg......

Var även ner på akuten flera gånger och försökte få en uska där att hjälpa mig med skoluppgiften men de hade fullt upp hela tiden idag. Nu har jag suttit i nästan 4 timmar och sökt info på nätet så jag tror jag kan få till det okay för ett G även om de inte har tid för mig. Men jag hoppas ju de har 15 min över någon dag denna vecka. Ska även ringa läraren imorgon och höra om det är okay göra så om det får lov bli så. Annars vet jag inte hur jag ska göra. Tur det är en tjej på avdelningen som har jobbat på IVA så jag vet jag får den infon i alla fall!

Inga kommentarer: