tisdag 24 november 2009

Tur man har tyska vänner!

Lebenslauf och Zeugnisse var ju inte riktigt vad jag trodde det var. Jag gissade på personligt brev och CV men det var CV och skolbetyg.

Fick bra länkar skickade också på hur det ska se ut. Lite skillnad är det nämligen på vad de vill se i Sverige och vad de vill se i Tyskland. Sen fick jag veta IKEA finns i Bremen också (eller strax utanför) jag trodde närmaste var i Hannover. Så jag ska skicka en spontanansökan dit med.

Men hur fan får jag in mina skolbetyg i datorn? Har ju ingen skanner. Fast de finns ju uppradade på min sida på studera.nu men om det räcker? Är ju inte skannat utan inlagt av dom där. Och så måste jag på något sätt förklara att 5 är bäst och 1 sämst. I Tyskland är det tvärtom. Blir lite lustigt annars när man bara har 4:or och 5:or :D.

Men det finns någon slags person man kan ringa på Arbetsförmedlingen om man söker utlandsjobb så jag ska göra det imorgon och fråga hur jag gör med betygen så det blir rätt. Eller så går jag dit. Men man har ju hört vilket kaos det kan vara där så jag vet inte. Men det ligger ju mitt emot jobbet så jag kan ju testa. Kanske kan man få hjälp där att skanna in dom?

3 kommentarer:

Helena sa...

Du kan scanna till din e-post från jobbets skrivare :-)

Tasja sa...

Kan jag! Vad bra. Ska jag bara fundera på hur. Men jag jobbar ju em idag så jag kan stå där sent ikväll när ingen är där och pula! :)

Vicky M sa...

du borde gå till folkhögskolan elelr vad de heter och få dina betyg översatta. det var jag tvungen att göra. kostar några hundra. :)