söndag 22 maj 2011

Valdag

Så nu har jag gjort min plikt som medborgare i Bremen också och varit och valt. Idag är här stadsval och i det får man även som utlänning rösta. Inte för att jag är så jätteinsatt i Bremens politik men jag fick en snabblektion på vägen dit av Mareike;


  • rösta hur som helst inte på de högerradikala
  • SPP kan du rösta på de vinner hur som helst
  • vill du inte det och vill rösta på något "ofarligt" ta de gröna
  • sen de som är på slutet i häftet du får går också det är de små special partierna (tex finns även Piratpartiet här).
Eftersom jag tyckte ofarligt lät bra blev det de gröna. Så får jag sätta mig in i det hela mer till nästa gång. Man kan personvälja också men om det vet jag ännu mindre så det blev gemensamma listan som jag kryssade i. Man har här 5 röster i varje val och kan egentligen lägga 1 röst på varje parti om man vill. Man väljer i Bremen som stad sen väljer man även i sin stadsdel, alltså vi här i Östliche Vorstadt. Det är som om man i Falun skulle ha ett parti som styr i Hosjö, ett i City, ett i Bojsen. Skulle bli kaos värre tror jag ;), fast här funkar det visst.

Inga kommentarer: