onsdag 20 november 2013

Hur man får upp en vinflaska utan korkskruv

Jag skulle laga en ny maträtt idag. I den skulle det vara vitt vin. Eftersom jag inte dricker vin hade jag 1: inte koll på att det är bra man kollar det är en skruvkork på flaskan, eftersom jag 2: inte äger en korkskruv.

Men man är väl kreativ! Började med en grillpinne. Stack ner den i korken och fick upp korken ungefär 1 cm. Men sen tog det stopp. Gick då över till en sax och lyckades få upp den en halv centimeter till. Sen hämtade jag rörtången ur verktygslådan och lyckades med hjälp av den få upp hela korken. Det hela tog lite tid men det gick!

Snabbare hade ju varit att gå över gatan till Benni och låna en skruvkork, men vafan. Kan själv! :)

Eftersom maträtten var supergod ska däremot en korkskuv inhandlas!

PS: Nämnda rörtång fick även fungera som hammare igår...haha. Men nu vill jag flytta om lite fler bilder och då är det lättare och snabbare med hammaren, så jag får lägga lite krut på att hitta den. En sån äger jag i alla fall!

PS 2: Här kommer receptet

Bandnudlar, 2 laxfiléer, 1 chili, mjöl, salt, peppar, 2 dl grädde, 2dl torrt vitt vin.

1. Dela chilin och ta bort fröna, skär den i tunna skivor
2. skölj laxen i vatten och torka av filéerna, salta och peppra och vänd de sedan i mjöl
3. Stek på båda sidorna i 2 min
4. Koka bandnudlarna under tiden
5. Mot slutet av stektiden för laxen, lägg i chilin
6. Ta ur laxen och häll i 2 dl vin, låt hälften koka bort
7. Häll i grädden, lägg i laxen och låt koka samman på låg värme i 10 min, ev salta och peppra såsen för mer smak.
8. Skölj bandnudlarna och lägg på en laxfilé och lite av gräddsåsen.

1 kommentar:

Yohseefeen sa...

"Frau" kann alles machen!;):D Har en granne som aldrig säger "ja das kann man machen" utan hon byter ALLTID ut "man" mot "Frau"!:D