onsdag 11 april 2007

Haha ibland är jag jäkligt korkad!

Men nu ÄNTLIGEN efter att ha sagt fel i många många år har jag lyckas lära mig att Havu uttalas Havo och Arttu uttalas Artto. Haha inte har jag något vettig att skylla på heller utan får helt enkelt erkänna att jag bara är rent korkad! Ett litet litet försvar får väl vara att jag hört båda uttalen men aldrig tagit reda på hur det ska vara (istället gjorde jag så att jag sa olika varannan gång ungefär.....*s*). Men idag uttnyttjade jag mina finska kontakter och fick mig en lektion i finska språket. Att jag sen trots en noggran genomgång inte direkt fattade skillnaden på namnen Arto och Arttu (som jag ville ha samma uttal på men olika stavning bara) tja det skyller jag på sömnbrist..... hehe. Har nämligen hostat halva natten trots hostmedicin :(

Ja ifall ni undrar hur det ska vara. U i finska uttalas O och O i finska uttalas Å. Alltså blir Arto = Artå och Arttu = Artto.

NU vet tom jag det! Och har koll på det!! Wow....

Skönt slippa göra bort sig när jag pratar med dom.

Inga kommentarer: