måndag 25 juli 2011

Helgen

Genial! Superkul!

Vi åkte ju neråt i fredags och var framme i Paderborn ungefär halv nio. Vi började med att äta, mexikanskt blev det. Supergoda tortillarullar med tillbehör. Sen var det party! Sammanlagt var det (tror jag) 17 gäster på besök från olika delar av Tyskland samt USA och Ungern.

På lördagen tog vi lite sovmorgon till elva ungefär, frukost och sen när alla var klara ungefär vid två-tiden gick vi in till stan för att vara på plats i Paderborns Dom till 15.00 när Libori officiellt invigs med en gudstjänst och öppnandet av Liborius grav. Libori är nått kyrkligt så mycket har jag förstått. Vi var dock bara där under öppnandet, man tar ut ett skrin med Liboris benknotor i och lägger i en guldkista som bärs upp och under hela Libori står i Domen (och är till och från även ute i Paderborn på olika "jippon", kanske fel kalla detta kyrkliga sakerna för jippo men jag kan inte förklara det bättre. Gudstjänsten fick de i alla fall ha utan oss, vi gick och fikade istället för det kom en regnskur.

Efter fikat hade det slutat regna och vi tog en vända runt festområdet. Det fanns en massa marknadsstånd och karuseller förutom alla öltält och matbodar. När vi var klara med det gick vi tillbaka hem till Mareike, satte på oss mer kläder då det var rätt kallt och till kvällen blir det ju ännu kallare. Vid niotiden cyklade vi tillbaka till stan, gick runt lite innan vi träffade alla igen halv elva vid ett öltält. Där satt vi till de stängde vid ett-tiden, bytte då till ett annat ställe. Eftersom jag skulle ta tåget tillbaka till Bremen på söndagsmorgonen så gick jag, Mareike och Benni därifrån tidigare än de andra, men vi var ändå där till två ungefär.

Sen igår halv sju fick jag kliva upp, snabb frukost och sen körde Mareike mig till tågstationen. Två tågbyten och 3,5 timme senare var jag hemma i Bremen. Tog bussen hem, bara upp och bytte kläder, tog faktiskt fram min vinterjacka! Sen cykel till Weser-stadion och Tag der Fans. Den var ju i full gång när jag kom och som alla sagt, det är mycket köer till allt. Men jag kan ju skaffa mig
autografer och se träningar flera gånger i veckan så mitt enda mål var spelarbussen. För den får man inte gå in i någon annan gång. Så jag ställde mig i den kön. När min tur kom och jag gått
igenom den var det tid att cykla vidare till jobbet. Jag skulle träffa Jana där kl 13.00.

När vi var klara och Jana slutat åkte vi mot Löhnhorst. Vi hade ju ingen aning om hur Werder spelat eller så men precis när vi kom dit satte deras match igång. Match om 3:de plats var det och motståndet hette VfB Oldenburg. Efter 3 minuter föll första målet, tyvärr för motståndarna. I 9:de minuten nästa också det för Oldenburg som iof spelar i 4:de ligan men Werder spelade inte bra. De är ju fortfarande i starten av sin träningsperiod och testade även här ett par provspelare. Det var först när de bytte ut en av de och stoppade in en annan som spelet blev bättre, sista 10 minuterna var riktigt bra och de kunde även reducera till 2-1. Ett par bra ordinarie spelare på mittfältet fattades också (Dino, Flo bland annat).

Men sån här Dorffotboll har nått visst ändå. Du står så nära, här ca 1 meter från sidlinjen. Var
rätt "kul" när Micha, vår högerytterback slog en dålig passning som flög ut över sidlinjen, han stannar, tittar upp, kollar på mig och säger: "Scheisse" och när jag svarar: "trifft es ganz gut" så han ler lite snett och fortsätter sen spela vidare. Det händer inte i Bundesliga ;). Även om sådana matcher också har sitt, men då för att allt är större och stämningen. För så mycket stämning från fans är det ju inte på små Sportplatzer.....

Efter matchen for vi hem till mig och kollade in lite från Tag der Fans Werder-TV, bla annat spelarpresentationen och showträningen som vi missade eftersom vi valde att se U21:s match istället. Sen kom vi på att vi ville gå på bio, så vi kollade in biolistan och valde en film, Bad Teatcher. Den skulle börja en timme senare så vi gick till Crossini åt lite och åkte sen till bion. Filmen var bra, riktigt rolig. Var hemma efter bion strax efter 22.00 och då stupade jag i säng, efter en mycket rolig men jobbig helg. Så mycket sova har det ju inte varit. Men tur nog jobbar jag ju kväll idag och kunde alltså sova ut.

Nu ska jag äta frukost sen duscha och efter det är det nästan dags att ta sig till jobbet. Jag måste åka buss idag, vi lät nämligen min cykel stå kvar där igår. Och att åka buss tar mycket längre tid än att cykla med alla byten.