tisdag 15 april 2014

Lägenheten

Var ju och tittade på den igår utan några större förhoppningar då dels har Benni berättat hur en del sett ut som han kollat på åt sin syrra som flyttade hit för 2 månader sedan. Dels för att jag visste det skulle komma fler. Men jag var den första. Frågade han som bodde där nu, och han sa det skulle komma 4 st och titta. 2 igår och 2 idag.

Den ligger på andra våningen vilket jag tycker är bra då jag gärna sover med lutat fönster. Den är jättestoooor! Stora fina rum. Köket litet som vanligt här i Tyskland. Köket ingår inte man han hade köpt det från den som bott där före honom och jag kan få köpa det av honom (bör inte bli allt för dyrt med tanke på att det då är 2 ägare före). Lägenheten är fin, man behöver inte göra något direkt. Tapeterna/färgerna helt okay. Heltäckningsmatta i sovrum och vardagsrum (varmt och skönt och lättstädat). Balkongen helt okay och badrummet har badkar! Har inga foton på lägenheten men en ritning lägger jag in.

Så jag ringde direkt efter min titt till Bostadsbolaget och sa att jag gärna ville ha den. Fick inte tag på rätt person men hon i receptionen sa jag skulle komma förbi med leg och lönespecar från de sista tre månaderna. Så idag mellan mina jobbpass var jag dit. Jag visste inte om det betydde jag fått lägenheten eller ej. Men nu var rätt person där, hon kollade på alla papper, tyckte jag var bra förberedd (eftersom jag har svenskt leg står tex inte min adress på leget som det gör på tyska men jag hade mitt anmäldningsbesked från Stadsamt med mig osv). Så när hon börja prata om att papperen nu skickades för kontraktutskrift frågade jag om jag fått den och hon sa ja! Kontaktet kommer jag troligen få i slutet av nästa vecka eller möjligen i början på veckan därpå pga påsken. Hon sa det extra så jag inte skulle oroa mig. Jag väntar tills jag har det innan jag säger upp min lägenhet jag har nu.

Flytt blir 1 juni. Passar ju bra då att jag har två veckor semester i mitten av maj. Blir till att packa då. För veckan innan flyttdatum jobbar jag dubbelpass. Jobbar det även 1 juni men ska redan imorgon fråga på jobbet om de direkt kan lova mig semester på den dagen. Jag har kollat och alla andra jobbar i alla fall så det borde gå.

Påsken ska jag tillbringa i min källare. Har saker där som legat orörda sen jag flyttade in för 3,5 år sedan. De lär jag kunna slänga.

Jag kommer få lov att köpa mig en tvättmaskin och en stor garderob men det är ju saker som får komma efter ett tag. Efter mina bilräkningar, tandräkningar och så tänker jag anlita flyttfirma kommer sparkontot vara lite tomt. Men inget av det är ju akut så det går.

Så skönt det ska bli att bara ha ett par minuter till jobbet istället för 30 minuter.

Inga kommentarer: