torsdag 21 januari 2016

3 dagar kvar, I can do it!

Blööök, tre dagar kvar att kliva upp mitt i natten. Typ. Tur säger jag att jag behövt börja först mellan 8 och 8.30. Fast i helgen måste jag börja 07.00. Snark.

Sovit middag alla dagar utom igår och tänkte då, kanske kan jag somna liiite tidigare. Men nej, tvärtom somnade först vid 2-tiden, vaknade kort vid 3-tiden när Fluff klev ut.

När jag kom hem kröp jag ner i sängen, läste ut sista Lars Bill Lundholm boken - Citymorden och när jag gjort det sov jag till klockan 15.00.

Tre maskerade rånare genomför ett brutalt dåd i Stockholms tunnelbana. En hel tågvagn skjuts sönder och pengar, klockor och mobiler avkrävs de skräckslagna resenärerna. Två passagerare mördas brutalt.
Rånarna flyr i en svart Chevrolet och kör till en övergiven fabriksbyggnad vid Stockholms hamninlopp. Högst upp i ett före detta omklädningsrum med kakelbås och plåtskåp sätter sig de tre rånarna runt en gammal kassettbandspelare. En Beatles-låt For no one, strömmar ur högtalaren. Rånarna tar av sig sina skidmasker. Det är tre unga kvinnor. De tar varandras händer och gråter.
Kriminalkommissarie Axel Hake får hand om fallet, Det misstänks vara ett terrorattentat, men ingen grupp har tagit på sig ansvaret. När ytterligare ett rån med dödlig utgång utförs vidtar polisledningen åtgärder som Axel Hake inte kan acceptera. Han fortsätter utredningen på egen hand. Under täckmantel. Han lyckas närma sig en av kvinnorna, men denna katt-och-råtta-lek får förödande konsekvenser både för honom själv och hans familj.

Fyndade fina spislock i förrgår förresten. På billiga affären, 3 Euro för alla fyra.





Inga kommentarer: