lördag 23 januari 2016

Saltomortal

De varnade för blixthalka igår till idag på morgonen. Det skulle gå från -10 grader till regn inatt och runt nollan på morgonen
och nu på dagen +8 grader.

Och det var halt imorse. Klev utanför dörren och gled iväg. Skridskor hade varit bra typ. Men förmiddagen gick förvånansvärt bra och jag var inte mer än en kvart sen på slutet. Var saltat nästan överallt. det vara bara när man kom in mellan husen som det blev isgata så då fick man glida fram på skorna med cykeln bredvid. Men ju mer timmar som gick ju varmare blev det och allt smälte.

Trodde jag.

Är klar, ska svänga av cykelvägen och in på den lilla gången framför våra portar. Har helt glömt det var halt där imorse och att den sidan är skuggsidan. Och klaris syns liksom inte. Så istället för att fint svänga glider cykeln med bredsida tills vi kommer dit där det ligger snö, där blir det tvärstopp. Så jag och cykel gör en fin vurpa. Naturligtvis landar jag först på cykeln och får cykelstyret i bröstet, slår i högra knäet lite och landar sen på baken i en stor vattenpöl. Cykelkorgen blir helt mosad, cykelstyret får sig en smäll och blir snett men annars klarade jag allt utan större blessyrer. Mer än en väldigt blöt bak men som tur var hade jag 10 meter till min ytterdörr.

Jag som var så nöjd det hade gått så himla bra trots halkan......

Inga kommentarer: