fredag 30 mars 2007

Planica the long story.....

Dag 1 onsdag:

Eftersom Vicky fick SMS av Kaytan att hon inte kunde komma då hon blivit akut sjuk så kunde vi påbörja resan mot Slovenien tidigare än beräknat. Och tur var väl det eftersom den gränspassage vi ville åka över var stängd. Och det var inte direkt välskyltat om hur man skulle åka istället. Jag gissade på att vi måste åka via Italien och Tarvisio för någonstans i minnet fanns det namnet från en karta jag sett men mer än så visste jag inte. Så vi stannade för säkerhets skull på en mack och frågade och jodå det var bara att åka mot Italien så skulle det vara skyltat i första stan vi kom till. Vi åkte mot Tarvisio men hittade ingen skylt mot Slovenien. Däremot såg vi stora gröna skyltar autobahn (eller italienska ordet då men det minns jag inte) så vi tänkte okej, på den måste det ju sen vara skyltat Slovenien i varje fall. Men det kom ingen skylt. När vi kom till en betalstation såg vi en polis så vi stannade och frågade honom och han sa vi måste åka två mil till framåt och sen av motorvägen och tillbaka. Vicky satt mest och muttrade över hur hon HATADE allt som har med Italien att göra…hehehe vilket skulle visa sig ändrade sig under helgen….hahahaha. Till slut något försenade och efter en omväg så hittade vi Slovenska gränsen och även Kranjska Gora. Stället Planica visade sig bara bestå av hoppbackarna så vi bodde i Kranjska Gora. Efter att ha installerat oss där vi skulle bo begav vi oss till Papa Joes en snabb vända. Träffade på en hel del polska kompisar till Vicky. Var inte där länge, tog en drink, några åt innan vi begav oss hemåt. Stället var nästan folktomt.

Dag 2 torsdag:

Det blev lite krångel med ackrediteringarna. Vicky fick sin efter lite tjat men jag blev utan. Så första träningen fick jag se från läktarplats. Eftersom det bara var träning var det inte så mycket folk så det var helt okej ändå. Strålande sol och jättehärligt väder. Det skulle ha varit tre träningar men innan vi anlände så hade en förhoppare kraschat och fått flygas iväg med helikopter och strax efter det så kraschade en av de slovenska hopparna från nationella kvoten svårt och fick även han flygas iväg. Så då avbröt man och det blev två träningsomgångar. Stod bra till och kunde få rätt bra kort. Backen är rätt mäktig när man står och ser på den nerifrån och upp och jag kan tänka mig det är ännu läckare från andra hållet. Johan Evensen, vår nye norrman, hoppade bra i första träningshoppet. Det skulle även ha varit ett kval men det fick man ställa in då ryssarnas skidor var kvar i Moskva och en del norrmäns skidor var också på vift. Istället tänkte man ha kvalet på torsdag morgon. Där rök den enda sovmorgonen som fanns….

På kvällen blev det utegång på Papa Joes som vanligt. Inte så mycket folk där idag heller, de Österrikiska förhopparna var där (samma killar vi träffade i Zakopane) annars mest fans från Norge men mest bestående av gamla gubbar. Var hemma runt halv tre tror jag trots att det var lite halvsegt med fart på partyt.

Dag 3 fredag:

Fick börja med att se kvalet på TV:n pga ackrediteringsproblemet. Eller jag hade ju kunnat se det från läktarplats men onödigt betala för en heldag när jag ganska säkert skulle få en ackreditering till eftermiddagen och det fick jag också. Fick mycket bra foton tagna. Stackars Tami föll och gjorde illa sig så han kan inte hoppa mer denna helgen. Vellu missade att kvala in men alla andra finnar tog sig till tävling. Eller tja det var ju bara Olli kvar att kvala in. Vädret var lite sämre än på torsdagen men uppehåll och hyfsat varmt. Vann gjorde Adam Malysz och dagens roliga var väl att slovenerna fick en tredje plats genom Jernej Damjan och en fjärde plats genom Robi Kranjec. Blå-vitt så var Janne Ahonen bäst med en 7:e plats. Matti 18:e, Olli 21:a, Lappi 33:a.

På kvällen var vi först på Miss Skijumping på Hotel Kompas. En del hoppare var domare, få se om jag minns alla: Andreas Küttel, Radik Zhaparov, Arthur Pauli, Ilja Rosliakov, Martin Mesik och Andreas Widhölzl. Jag tror det var alla. De hade stora problem hålla ordning på domarna för så fort det var paus och det var det så fort tjejerna skulle byta kläder så pep domarna iväg och de fick kalla tillbaka dem flera gånger, vissa mer än andra. Var även många hoppare där och tittade, såg Hajek en kort stund, Stefan Read var där, de flesta Österrikarna mfl. Efter tävlingen gick vi vidare till Papa Joes och där var det packat med folk. Man fick verkligen jobba hårt på att förflytta sig från ett ställe till ett annat och inte ens då var man säker på att hamna där man tänkt, utan ibland blev man helt enkelt knuffad dit massan hade tänkt sig. Såg Olli och Vellu av finnarna. Fler hoppare var där idag, en del missade ju kvalet. Jag fick i varje fall Sebastian Colloredo i mitt knä. Mest beroende på att någon knuffade dit honom men inte klagar jag på det. Jag halvsatt nämligen på en barstol vid baren och han stod framför mig och så kom någon och skulle gå framför honom och ger honom en knuff så han tappar balansen och ramlar i mitt knä. Men det var bara trevligt.

Jag ville ju dra till mig finnar men tydligen har jag någon norsk magnet. Jag vet inte hur många som började prata med mig på engelska och frågade var man kom ifrån. När jag sa Sverige så gick de snabbt över på norska och pratade på. Kul iof, och norrmän är trevliga men nu var det ju som sagt finnar jag ville "fånga". Pratade rätt mycket med en mycket full men mycket trevlig norsk supporter. Han var så imponerad över att ha träffat en svensk som åkt för att se skidflygning så så fort någon av hans kompisar kom förbi så var han tvungen att berätta det så jag blev lite av en "kändis" där ett tag hahahaha. I övrigt var det jättekul att beskåda alla kärleksdramor som förekom, eftersom det inte fanns någon där som intresserade mig så kunde jag ju mest le åt det. Men en del har helt klart lustiga åsikter. De är svartsjuka för typ inget och svartsjuka på sånt som hänt förr, hur man nu kan vara det? Jaja, jag fattar det inte i varje fall! Dansade en del men det var rätt packat med folk även där så man stod mest på ett ställe och rörde sig.

Dag 4 lördag:

Upp tidigt då det var provomgång redan 09.00. Tyvärr fick vi vänta på bussen i nästan 1 timme så den missade vi, nu var det inte många som hoppade den lyckligtvis och vi hann i tid till tävlingen i alla fall. Måste säga jag är imponerad av Harri Olli. Sist jag såg honom inatt var klockan 02.30 och då var han rätt full. Bara några timmar senare hoppar han nytt personligt rekord. Vann det hela gjorde åter Adam. Ahonen bästa finne igen med en 9:e plats, Matti 13:e, Olli 18:e och Lappi 25:a.

Full fart på kvällen med många hoppare på plats. Men jag fattar inte hur jag lyckades missa att Arttu och Matti var där. Jag såg Olli och Ahonen men tydligen missade jag dom andra och det var bra gjort med tanke på att jag var där länge och dansade en hel del och det hade Arttu också gjort. Nu var det iof lika packat med folk som på fredagen så visst med en massa otur så går det ju. Men jag grämer mig stort över att ha missat prata med Havus bäste kompis, i brist på honom själv. Ah skulle kunna slå mig själv med något hårt i huvudet. Pratade lite med Olli som gav mig dagens chock genom att dyka upp med nyrakad skalle. Ehhh det var inte snyggt! Träffade på en finsk tjej som berättade att i Finland kallas han för Nappi (=knapp på svenska) för dom tycker han ser ut som en teddybjörn med sina stoooora ögon. Jag berättade att vi i Sverige tycker han ser ut som en docka med de där ögonen och det tyckte hon var jättekul och skulle berätta för alla hon kände.

Dansade disco med Johan Erikson ett bra tag. Han hade gett DJ:n en skiva med svenska låtar som dom spelade för fullt. Annars var det mycket norskt även denna dag. Norska låtar och norska folk. Träffade på de vi pratade lite med kvällen före. I dag var de om möjligt ännu fullare. Men fortfarande trevliga. Fransmännen hade ett bord bredvid oss och där var det stort kalas. Såg även till tjecker och tyskar, österrikare och några av ryssarna. Höll ut ända till halv fyra på morgonen då jag fick nog.

Dag 5 söndag:

Efter allt för lite sömn var vi vid backen strax innan 10.00. Jättetrist vädet med blötsnö. Det gjorde att provomgågen blev uppskjuten 40 min för de hade problem med snö i spåret. Arttu hade ingen tur och fick ett rejält stopp på väg nerför överbacken. Han hoppade inte så långt efter det kan man säga, men han skrattade bara åt det, vad skulle han göra liksom. Även Wuff släppte dom ner innan man bröt för att göra rent spåret. Jag trodde redan där att det bara skulle bli en omgång och att säsongen skulle sluta som den började med en en-omgångstävling och väderkaos. Så har ju hela säsongen sett ut. Och visst blev det så. Åter en seger till Adam denna helgen och det gjorde ju att han vann hela Världscupen också med Anders Jacobsen som tvåa och Simon Ammann trea. Matti blev dagens bästa finne med en 6:e plats, Olli 7:a, Ahonen 17:e, Vellu 30:e och Lappi 32:a.

Totalt sett blev Ahonen 8:a, Matti 9:a, Arttu 15:e, Olli 28:a, Vellu 34:a, Tami 40:e, Havu 41:a, Lauri 54:a, Jussi 55:a, Kalle 58:a. Nationsmässigt kom dom 4:a. Säsongens mål var 2 medaljer i VM, de fick en silvermedalj genom Olli och 5 hoppare bland de 30 bästa, de fick in fyra och Vellu precis utanför. Så breddmässigt en helt okej säsong men det man saknat är en topp. En VC-seger genom Arttu i Kuusamo är ju den enda. Det har varit mycket bråk i laget, inte mellan hopparna men mellan hoppare-tränare. Både Kalle och Olli har öppet kritiserat tränarna. Årets roliga comeback är helt klart Arttu Lappi och även Vellu. Årets stora "försvinnande" är tyvärr Havu. Måtte han hitta tillbaka till sin fina form från förra säsongen annars blir det nog CoC för honom nästa år. Han fick inte hoppa i många tävlingar alls i år. Ingen CoC och bara några få tävlingar i VC är facit. En VM start i stora backen.

Klart roligaste kvällen på Papa Joes även om vi helt saknade finnar då de åkte hem direkt efter tävlingen. Dansade mycket med ryssarna som var dagens överraskning. Inte visste jag det var sådan fart på dom! Pratade med fler norrmän. "Våra" vanliga hade åkt hem efter tävling men deras kompisar som vi träffade lite snabbt igår och som var ledare och tränare för förhopparna var där, så jag pratade lite med dom. När norska hopparna dök upp satt jag vid deras bord och pratade med en tränare och hamnade därför mitt i den högen. Snackade lite med Hilde men dom andra drog nästan direkt ut på dansgolvet och där var det fullt ös hela kvällen. Helt klart den kvällen jag dansade mest. Vilade bara korta stunder. Svenskarna var där igen och schweizarna samt japanerna. Hade grymt kul hela kvällen men 05.00 var jag slut och ville gå hem. Fick tjata lite innan jag fick med mig Aline som kommit in i en andra andning och inte alls ville gå hem. Men till slut var vi hemma. Aline tog en hel del kort som jag hoppas att få på mail. Hon har lovat att skicka dom i alla fall och jag ska nog se till att tjata på henne om hon tror hon kan glömma det. Måste fixa mig en egen liten kamera att ha med så jag kan fota lite själv även på kvällarna. Har haft en mycket rolig helg i Planica och jag vill gärna göra om det! Fast jag tänkte på Havu varenda dag, både i Polen och i Slovenien…….

Inga kommentarer: