onsdag 16 oktober 2013

Bra tur

Schemat är super hela veckan. Behöver inte börja förrän 7.00 och eftermiddagsrundan först 17.30. Har förut alltid haft två stycken kl 16.00 och sen fått vänta 1 timme innan jag kunnat göra resten. De har jag inte denna veckan utan fjärde besöket hos båda (istället för tredje) och det passar mig mycket bättre. På så sätt hinner jag dessutom se Werder spela på lördag och måste inte kasta mig i bilen efter U23:s match på söndag. Himla bra! Så får det gärna vara alla mina dubbelpass veckor!

Var ju en målrik lustig match igår :). Många mål blev det. Fast tyskarna är inte direkt nöjda med att ha släppt in tre mål. Lite krisstämning är det.

Dagens motion får bli de 2,8 milen på cykel. Är fortfarande rätt trött. Man kan ju bli det när man har lågt blodtryck. Jag ska faktiskt ta och knata iväg till min husläkare nästa vecka (när jag bara jobbar förmiddagar) och höra om man inte kan göra nått. Normalt medicinerar man ju inte men jag blir ibland också så himla trött och har väldigt ofta ett övre tryck på under 100. Det vet jag för de mäter blodtrycket varje gång jag lämnar plasma.

Ska leta på mina stödstrumpor också. Det man kan göra själv när man har lågt blodtryck är nämligen:


Symtom vid lågt blodtryck kan vara, svimning och yrsel, trötthet, allmän svaghet, dimsyn, illamående samt förvirring.
 Följande specifika födoämnen kan hjälpa dig att höja blodtrycket,
  •  Rödbeta, är en av de mest effektiva födoämnen för att behandla lågt blodtryck. Intag rödbetor eller rödbetssaft 2 gånger dagligen i en vecka.
  • Öka saltintaget (inom rimliga gränser)
  • Intag av koffeinhaltiga drycker (kaffe och te) kan tillfälligt höja blodtrycket (öka med försiktighet!)
  • Vatten, ökar blodvolymen och bekämpar uttorkning
  • Kosten, begränsa kolhydratrika födoämnen som pasta, bröd, ris och potatis samt öka kosten med fullkornsprodukter, fisk, kyckling, grönsaker och frukt. Ät ofta och lite under dagen vilket kommer att förhindra att blodtrycket sjunker mycket efter måltid
  • Ta det lugnt, när du reser dig upp eller flyttar från liggande till stående
  • Stödstrumpor, kan öka blodtrycket
  • Motionera regelbundet
  • Man kan även äta lakrits eller salmiak dagligen. Båda två höjer blodtrycket
 Personer med lågt blodtryck har en minskad risk för att drabbas av hjärtkärlsjukdomar.
det sista är ju i alla fall bra! Men det är liksom svårt att orka motionera när man är så trött, så trött, Och då var jag ändå superpigg imorse när klockan ringde 5.15. Det är ju inte ofta det inträffar! Men sen på förmiddag så inträffar värsta paltkoman. Man kan även lida av järnbrist när man är trött men det lustiga är att de senaste veckorna har mitt järnvärde varit väldigt bra! Normalt ligger jag oftast och balancerar på gränser för att lämna plasma 12,5 men på senare tid har jag alla gånger utom en haft över 13 i järnvärde.

Hehe och dagligen äta lakrits är ju inte helt fel ;)

Inga kommentarer: