torsdag 3 juli 2014

Lite bokrecensioner

Har läst ut lite böcker de här dagarna. Först den bästa, Björndansen. En sann berättelse om Militärligan. Otroligt bra bok, var en sån som man bara måste läsa och läsa för att komma till slutet. Tjock men trots det lättläst och som sagt intressant. Mycket intressant hur helt ostraffade killar lyckades genomföra och komma undan med så mycket. Och hade inte ledaren gjort det dumma misstaget att köra på vidare en sista gång med personer som inte höll måttet på samma sätt som hans bröder hade de väl aldrig åkt dit.

Nästa (eller alla tre faktiskt) är också en sannberättelse, Mina år med Bin Ladens. Rätt okay bok, lite trist skriven kanske, räknar mest upp olika resor och sånt men ändå väl värd att läsa men ingen bok man läser om typ eller lämnar nått större intryck.

Sista boken är Förlist - boken om mitt liv (Nordman eller halva delen i alla fall Håkan Hemlin). Intressant bok för mig på så sätt att många av dom där åren (5 år) jobbade jag hos Polisen och satt på andra sidan skärmen så att säga vid många av hans eskapader då han bodde de flesta åren i Skutskär och den orten tillhör det landskapet jag jobbade i då. Dessutom var han ju typ ständigt på genomresa och stoppades eller greps ofta i bilar på väg till eller från Skutskär. Lite ledsamt att läsa hur han slängde bort sitt liv men det som irriterar mest är att boken är otroligt illa skriven. Men så är den skriven av en "journalist" som under 80- och 90-talet jobbade på tidningen Okej och de som minns den vet ju ungefär hur nivån ligger. Synd, för boken hade betydligt mer potential.