måndag 25 april 2016

Madridresan

Så nu ska jag berätta om den. Klockan ringde 3.30 lördag morgon. Men hjälp liksom. Flyget skulle gå 6.25 men gick först 6.55 då det blivit försenat kvällen före på väg till Bremen och besättningen måste ha ett visst antal timmar vila. Det visste jag redan på fredagskvällen då jag fick ett SMS. Men det hjälpte inte pga att så tidigt går inte spårvagnarna så ofta så för att hinna boarda i tid (checkat in hade jag gjort online) så fick det lov att bli så tidigt. Jag hade kunnat spara 30 min och chansat på att det skulle gå men hade spårvagnen eller säkerhetskontrollen haft minsta kö eller försening så hade jag missat planet. Den risken tar jag inte, hellre mindre sömn.

Först gick flyget till Paris där jag sen hade lite mer än 4 timmars väntan. Men jag hade en bra bok med mig så tiden gick fort. Sen flyg från Paris till Madrid. Väl där hade jag 3 timmar på mig från flygplatsen att ta tunnelbana till hotellet sen checka in, ta tunnelbana till stadion. Det gick i tid, jag ville vara ca 1 timme innan matchstart i stadion. Många byten i tunnelbanan ibland var tågen på olika våningar så man fick gå i trappor upp och ner men numera är jag expert på tunnelbanan i Madrid. Hade varje gång också minst 2 ibland 3 byten.

Hotellet låg bara över gatan från en station och från tunnelbanestationen till stadion fick man gå en bit men det var inte långt, kanske 5 minuters promenad. Det var bara att följa efter alla röd-vit klädda :)

Hade en mycket bra plats bakom motståndarlagets avbytarbänk. Det regnade först lite lätt men sen var det sol och varmt hela kvällen. Bra match med super stämning där hela stadion var med. Matchen vann Atletico med 1-0 och det gjorde ju allt så mycket bättre även om Fernando inte gjorde något mål. Men han spelade hela 90 minuter i alla fall. Efter matchen tillbaka till hotellet där jag var ca 22.00, Då hade jag varit igång nästan 24 timmar så jag la mig direkt.

Dagen därpå ringde klockan 9.00. Klockan 11.00 öppnade Atleticos museum och klockan 12.00 ville jag ta en stadiontur och sen åka till flygplatsen. Och alla dom tiderna höll bra. Var på flygplatsen redan 14.00 och hade så 2 timmar över så passade på att äta där. Hittade en sportbar där priserna inte var allt för höga. Flyget från Madrid till Amsterdam var försenat så vi landade samma tid som boardingen började på flyget Amsterdam - Bremen. Men som tur var, var det en gate i närheten och det tar ju alltid tid så jag hann, fast jag fick springa lite. Landade i Bremen halv tio och var hemma strax efter 22. Då kollade jag att alla hamstrar klarat de 40 timmarna ensamma bra. Jojo mådde bra och Flo hade inte hittat på någon katastrof. Allt hade gått bra :). Gav de mat och sen stupade jag i säng.

Det var en kort och intensiv resa men jag är glad jag gjorde den. Fick se kultstadion Estadio Vicente Calderón, nästa år spelar de i en ny stadion som byggs för fullt. Den ska ligga nära flygplatsen vilket ju blir en fördel (för alla fans som kommer med flyg i alla fall. För de andra blir det ju längre). Matchen var slusåld dvs 55000 fans och det är en riktig häxkittel i den stadion. Den är relativt liten och trång, om man jämför med Weserstadion som tar 42000 fans så är den ändå större i storlek. Så man är väldigt nära planen och det blir intensivt när 55000 hetsiga spanjorer sätter igång!

Alla foton kan jag inte lägga upp här (118 stycken) så här kommer länken till min Facebook:
Madrid 2016

Inga kommentarer: