fredag 23 maj 2014

Städmedel

Alltså, det är sällan jag är lyrisk över städmedel, för det mesta lovar de mer än de håller liksom. Men nu måste jag lovorda tre saker. Var nämligen och handlade lite mer städsaker idag. Fast den första saken jag vill tipsa om fick jag i förra veckan i posten från Sverige och finns på ICA, Clas Ohlson och liknande affärer och heter Fläcksuddare. Tar bort fläckar urenkelt. Fast man får vara försiktig, den är effektiv och tar gärna bort färg också. Så sudda försiktigt!

Nr 2 är en fettlösande spray från Frosch, finns på typ alla lite större matvaruaffärer här i Tyskland. Har inte ens sett reklam för det utan fastnade för den och flaskan här nedan för att lukterna var grapefrukt och lavendel. Annars luktar ju rengöringssprayer mest illa eller klor. Men den är suverän! Jag har ju haft en stor nackdel med min lägenhet här, den har varken ett köksfönster eller en köksfläkt. Så allt blir gärna beläggt med en fin fettfilm så fort man lagar mat. Och förut har jag fått gnugga, diska, gnugga, spraya osv. Nu sprayar jag på medlet, väntar lite sköljer av med vatten. På några riktigt svåra ställen (typ ovanpå köksskåpen som inte rengörs så ofta) fick jag använda en trasa och gnugga lite..

Nr 3 är badrumsvarianten till fettsprayen och luktar lavendel. Spraya, vänta, ha på vatten, klart!

Jag vet inte om ni hittar märket Frosch i Sverige, men om ni gör det köp! Ni kommer inte ångra er.

Inga kommentarer: