lördag 9 mars 2013

Derbyt med stort D

Det finns inget större derby än Ruhrpottderbyt mellan Schalke och Dortmund. Man kan inte ens jämföra nordderbyt Bremen - Hamburg. Det är ett lilleputtderby i jämförelse. I Ruhr-området är verkligen folk helt fotbollstokiga. Städerna ligger dessutom 30 min bilväg från varandra. Men varken fans eller spelare är någonsin i "rival" staden. Så stark är rivaliteten. Dortmund har tex övernattat i Essen på hotell. Inte i Gelsenkirchen (där Schalke kommer från) för annars får de inte vara ifred.

Eftersom Werder spelar den sena matchen idag så väljer jag att se derbyt.


Har jobbat, var lugnt och skönt, vi har en del nya boende (3 st) men alla var trevliga och lättsamma personer. Efter jobbet skulle jag ju handla på Real. Men parkeringen var smockfull, folk har väl inget annat för sig i skitvädret, så jag ändrade mig fort. Hade ingen lust trängas med folk. Handlade maten på mitt lilla Netto istället och mina sportredskap köper jag på måndag. Då har jag bara en kurs på 3 timmar och alltså gott om tid.

Inga kommentarer: