lördag 9 mars 2013

Utmaningen

Så, jag tittar på Mello men eftersom mitt Internet dyker med jämna mellanrum (har gjort så ett par veckor, har satt min leverantör på att hitta felet) så skriver jag lite på min Utmaning mellan.

Slänger in Helenas här: 
Utmaning!
OK - eftersom jag vekrar har svårt att komma igång ordentligt med projektet att gå ner i vikt kör jag med en utmaning, främst för mig själv men om någon känner för att haka på är de mer än välkomna!
Motivationen finns där, kunskapen likaså men ändå faller det någonstans vid genomförandet. Har testat det mesta och kör nu den publika varianten :)

Så vad innebär detta? Ska nedan konkretisera mina mål, slutmån och delmål. I stort drag ska jag gå ner 25 kg på 30 veckor. Låter mycket tycker många men det är inte alls orimligt att gå ner 1-2 kg per vecka och lägger man då till eventuella viktplatåer och sommarveckor, någon enstaka förlustning och frosseri i vin & godis, känns 30 veckor som en bra plan. Tänker inte leva mitt liv som en asket utan vill försöka hitta den gyllenemedelvägen. Efter min viktnedgång kommer nästa utmaning - håll vikten i 20 veckor - det borde ge mig perspektivet och livsstilen att kunna leva gott och hålla min vikt.

Slutmål: innan 2013 är slut SKA jag hittat en modell som passar mig för att hålla mig på min idealvikt.

Delmål 1: på 30 veckor gå ner 25 kg med hjälp av kost och träning (v 41 2013 ska jag ha nått min målvikt).

Delmål 2: innan jag börjar jobba ska jag ha gått ner en storlek i kläder - det är om ca 7 veckor (29/4 närmare bestämt).

Delmål 3: jag ska gå eller cykla till jobbet VARJE dag

Delmål 4: den 7/9 ska jag springa tjejmilen på mindre än 1,5 timme

För att lyckas med detta gäller att jag skär ner kraftigt på kolhydrater och lägger om mina kostvanor, som inte är alltför bra efter graviditet och föräldraledighet. Godissuget tar knäcken på mig!
Måste också hitta mer tid i vardagen för träning. Nu när våren kommit finns inte längre någon ursäkt att inte promenera så tis, ons & tors blir det promenad på morgonen efter dagislämning. Torsdagkväll och lördag f.m blir det styrka (tills vidare body pump sen får vi se längre fram).

Alla ni som läser detta får gärna hjälpa till och dra ut mig på promenader, en kvällstur till gymmet etc.

IMORGON STARTAR JAG!

Jag antar den med dessa ändringar:

Slutmål: innan 2013 är slut SKA jag hittat en modell som passar mig för att hålla mig på min idealvikt.
Det behåller jag!

Delmål 1: på 30 veckor gå ner 25 kg med hjälp av kost och träning (v 41 2013 ska jag ha nått min målvikt).
Den med!

Delmål 2: innan jag börjar jobba ska jag ha gått ner en storlek i kläder - det är om ca 7 veckor (29/4 närmare bestämt).
Här måste jag ju hitta ett eget eftersom jag redan jobbar för fullt. Jag kör på att jag ska ta mig till gymmet i snitt 3 dagar per vecka och att jag utöver det ska springa/powerwalka minst 2 ggr i veckan. Bonus om jag också gör något på helgerna. För det är så här; jag vill hålla helgerna "fria" så jag hinner med att se på fotboll även om jag jobbar. Kan låta underligt, kanske inte är så bra för kroppen men definitivt för knoppen! :) Har jag ledigt kommer jag slänga in pass även på helgerna!
 

Delmål 3: jag ska gå eller cykla till jobbet VARJE dag
Det tar jag. Med tillägget att jag gör det så fort man kan göra det utan att riskera livet! Alltså måste det bli runt 5 grader plus i alla fall. Sandning och saltning har de inte direkt hört talas om här....hade tänkt börja redan idag men så kom vintern tillbaka med nollgradigt och snöblandat regn. Jag har cyklat en vinter här och det räcker! Cykla i snö är inget jämfört med på isgata kan jag säga.....
 

Delmål 4: den 7/9 ska jag springa tjejmilen på mindre än 1,5 timme
Tar det men jag måste kolla om jag kan hitta ett lopp här i närheten i höst först. Annars får jag hitta på nått annat. 

För att lyckas med detta gäller att jag skär ner kraftigt på kolhydrater och lägger om mina kostvanor, som inte är alltför bra efter graviditet och föräldraledighet. Godissuget tar knäcken på mig!
Måste också hitta mer tid i vardagen för träning. Nu när våren kommit finns inte längre någon ursäkt att inte promenera så tis, ons & tors blir det promenad på morgonen efter dagislämning. Torsdagkväll och lördag f.m blir det styrka (tills vidare body pump sen får vi se längre fram).
Jag håller med om maten. Godissug har jag med fast oftast äter jag i alla fall inget godis för ärligt sagt, det finns mest äckligt godis i Tyskland. Mitt problem ligger mer i att jag är för dålig på att laga mat och det är ju snabbt och gott och enkelt att bara göra sig en macka liksom.....alltså mer lagad mat och inte alltid ta den enkla utvägen macka eller 5 minuters pasta utan proteiner till.....
Kommer alltså köra träning måndag - fredag (och som bonus lördag-söndag). Vet inte än hur jag ska lägga upp kondition vs styrka. Kör jag på gymmet blir det nog både och på ett pass. Är enklast så. Skulle jag jobba varenda måndag-fredag och vill lämna plasma kan det bli en extra dag med vila då jag inte hinner träna efter jobbet men innan plasma lämning. Men rätt ofta har jag i alla fall en veckodag ledigt så det hör till undantagen.
 

Och jag börjar inte imorgon (är ju söndag = fotboll :) ) jag kör igång på måndag! 

Så Helena, utmaningen är tagen!

Inga kommentarer: