torsdag 27 december 2012

Bok 1

Läste jag ut igår. Bok 2 sätter jag igång med nu. Är ju ledig imorgon så jag kan ligga och läsa länge.

För övrigt har jag försökt sätta lite fart på det där med mitt EU-intyg. Mailat de tyska myndigheterna och hört om de kan skicka mig en kopia på hur ett ser ut. Ingen i Sverige - otroligt men sant - vet nämligen hur ett ska se ut. Nu är både Socialstyrelsen och Falu Kommun inblandade men de skickar bara runt mig mellan sig. Skolan har snyggt dragit sig ut och hänvisat till kommunen då det var en vuxenutbildning, det är tydligen ytterligare ett problem då jag formellt därför inte har ett slutbetyg på programmet Vård- och omsorg utan "bara" ett samlat betygsdokument. Fråga mig inte varför det är ett problem för grundämnerna har jag slutbetyg i från gymnasiet, bara från ett annat program. Så i min värld, vore det ju skitenkelt att lägga ihop alla betyg och Voila! där har du ett slutbetyg trots allt. Men nääää, vore ju för enkelt.

EU är ju bra i teorin men i praktiken funkar det sisådär. Vore ju enklare om alla utbildningar var lika och innehöll samma saker. Då vore det plättlätt! Men i Sverige finns yrkestiteln undersköterska, i Tyskland heter det Altenpflegerin. Vi gör samma saker, får utföra samma saker MEN det HETER ju olika och då säger systemet tydligen ERROR!

Inga kommentarer: