måndag 17 december 2012

Uppdatering om mitt EU-intyg

Jag har alltid fått höra att Tyskland är så byråkratiskt. Vet i fan om inte Sverige är värre. Själv har jag försökt i snart 2 månader att få ett intyg på min utbildning. Låter ju inte så svårt eller hur? Jag menar det finns ju dokumenterat i Sverige. Socialstyrelsen hänvisar till Lärosätet som hänvisar till Kommunen som hänvisar till tadaaaa Socialstyrelsen. Och så där håller vi på. Under tiden sitter jag här och får inte jobba med det jag är utbildad för samtidigt som landet här skriker efter min kompetens. Nu kan man ju tro jag begär något knivigt som ingen vill ta ansvar för.

Men nä, allt jag vill är att få ett intyg på engelska som redovisar vad en undersköterska får göra i Sverige (man kan nämligen inte utläsa det av mitt betyg, därav vill Bremen ha ett förtydligande). Eftersom det är det samma som vad en Alterpflegerin får göra här i Tyskland skulle det bespara mig och mitt jobb tre års vidare studier här. Lite onödigt när jag redan har utbildningen. Det är liksom inget som på nått sätt kan sätta dit någon eller kan ge någon svåra konsekvenser. Men ingen jävel vill skriva det förbannade intyget!

Inga kommentarer: