fredag 11 september 2009

Allt är billigt här!

Jisses säger jag vad vi betalar DYRT i Sverige (och då har vi inte inför Euro. I alla länder som infört det steg priserna.....). Igår när vi var ute och åt på restaurang tex. En mellanklass. Mat och en stor dryck för 100 kr. Får man typ en lunch för i Sverige. Var och handlade idag. Gick förbi en hylla och såg att krämen min mamma köper fanns och tyckte den var billig men mindes inte exakt vad hon betalar för den i Sverige så jag ringde och frågade. Halva priset. Gick vidare och började kolla lite noggrannare på skyltarna vid skönhet/sanitet. 1/3 till halva priset på allt mot i Sverige.

Gick in i nästa affär, en mataffär för att köpa läsk och lite frukt till att ha på rummet på hotellet till kvällsmål. Köpte 2 stora läskflaskor och ett knippe bananer. 20 kr. Jag trodde först hon sa fel. 20 kr!!??

Frågade sedan Mareike vad de betalar i hyra för sin 3-rummare, som de hyr i andra hand (och här får de ta vad de vill vilket man inte får i Sverige), den är iof ganska liten, men inte pytteliten. 500 Euro. Och då säger hon Bremen är DYRT mot Bremerhaven (6 mil ut mot havet, där hon bodde innan sitt år i Sverige). Jag bara suckade. Hon berättade hur dyrt det var i Sverige för henne som student. Här finns ju inget CSN utan föräldrarna betalar liksom. Hon hade i hyra för en barack i Solna 3000 kr. Vad säger man? Jag måste ta reda på om de tjänar väldigt mycket mindre här också, glömde fråga det idag. Måste komma ihåg det helt klart. Boende och omkostnader är helt klart väldigt billigt här i Nordtyskland. Men bensinen ligger nästan i pris som i Sverige i alla fall. Jag kan om jag väljer ståplats se Bundesliga fotboll för 10 Euro. Ska jag gå och se Falu FK i division 2 får jag betala 80 kr. Dvs ca 8 Euro. Lite skillnad i kvalite liksom....

Inga kommentarer: