onsdag 16 september 2009

Fikat med Helena

Fikat med Helena är det enda jag egentligen gjort idag. Jo just det var förbi jobbet och diffkorrade också. Det är så en semester ska tillbringas. Utan "måsten". Även om dagarna i Bremen var bäst! Fast var inte så mycket måsten där heller. Allt jag gjorde, gjorde jag ju för att jag verkligen gillar det!

När jag kom hem fick jag reda på (alltså hem från Bremen) att en till jag känner flyttat dit för 3 veckor sedan! Miriam! Från backhoppningen känner jag henne också i början. Men även hon till viss del ett Bremerfan. Clemensfan i alla fall :). Hade ingen aning hon var där. Sist var hon i Norge tror jag. Men nu jobbar hon på Weser-kurir. Kul! Så nästa gång har jag två att hälsa på där.

Hon tyckte jag skulle skaffa mig ett jobb där. Och som Helena sa åt mig idag, vad hindrar dig egentligen? Ja, egentligen inget. Språket kanske till viss del nu, men jag fattar allt de säger och jag kan göra mig förstådd. Så visst räcker det till ett mindre bra jobb i början. Men jag ska sätta fart med språket ordentligt, åka dit en längre period till och sen se. Mycket kan hända. På alla plan. Det är ju tex inte än fast vart mitt jobb kommer ta vägen. Örebro är inte ute ur bilden. Falun eller Borlänge vet de inte heller. Och mer ska sparas = fler sägas upp = civila bye bye. Eftersom 20 000 nya poliser har lovats så måste civila försvinna. Allt är så jäkla hängade i luften och är det något jag avskyr så är det just sånt. Jag vill ha beslut! Jag vill veta!

Nackdelen om man ska söka nytt jobb är väl att jag är helt utan högskole/uni studier. Det verkar alla vilja ha. Å andra sidan borde 17 år hos Securitas varav 7 år som personalansvarig och 5 år som driftchef (högsta chef i Dalarna) smälla ganska bra? Och sedan på det 8 år hos Polisen. Inga dåliga arbetsgivare och inga dåliga positioner även om inga kurser i personaladministration, arbetsmiljö, arbetsrätt mm mm finns "på papper" utan är internutbildningar alltihop. Sammanlagd sjukfrånvaro de sista 8 åren = 2 dagar (vinterkräksjukan 2005). Jobbar gärna hela somrarna, helger, nätter och kvällar.

Få se få se. Åker kanske till Stockholm imorgon. Vickan ska dit på en snabbvisit och kanske möter jag upp där. Dock skulle fredag -lördag passa mig bättre och henne torsdag-fredag. Men vi kanske kan få ihop det på något sätt.

Inga kommentarer: