torsdag 14 oktober 2010

Kontrakt!

Var på mitt nya jobb idag och skrev på kontraktet! Så nu har jag jobb säkrat för i alla fall ett år framåt (här gör de så med första kontraktet, 6 månader provanställning, ett års kontrakt som sedan kan förlängas till ett tillsvidare). Men jag är inte orolig att inte ha ett jobb sen. Det första de sa när jag skrivit på var att fråga om jag var intresserad av att utbilda mig vidare? Till vad på tyska heter Betreuer, finns inget riktigt motsvarande i svenska äldrevården, där ingår det. Det går i alla fall ut på att man spelar spel, läser för och går ut och går med de äldre. För det får man mer i lön och en licens.

Det är 3-4 månader praktiskt utbildning (som jag får göra på Sonnenbogen) sen en teoretisk kurs. Vilket också innebär att jag kommer att få lite mer än 30 timmar i veckan. Och skulle det sedan visa sig att det behövs att jag bättrar på tyskan (ifall de äldre inte förstår mig och jag inte de) så fixar de mig en tyskakurs också! Bra arbetsgivare så här långt alltså!

Än så länge regnar det inte här som de sa igår att det skulle göra, men det är grått och trist. Men jag kan inte se träningen hur som helst för 16.00 ska jag till Stadsamt och tala om att jag befinner mig i Tyskland så jag får ett uppehållstillstånd.

Inga kommentarer: