onsdag 27 oktober 2010

Typiskt nordtyskt, eller svenskt?

Här i norra Tyskland och speciellt i Bremen finns två maträtter som inte finns söderöver. Det roliga är bara att det är två mycket vanliga maträtter också i Sverige (i alla fall norröver därifrån jag är).

Vi börjar med Knipp. Knipp är vad vi i Sverige kallar pölsa. Här är det en delikatess?!

Sen har vi Labskaus. Kan man ju nästan gissa att det är Lappskojs. Här äter man det dock med saltgurka och spegelägg. Jag föredrar ju att ha rödbetor till. Dessutom har man i mer kött än vad jag är van vid. Jag äter det mer som potatismos med saltkött men här är det saltkött med lite mos.

Desutom äter de strömming inrullad i macka.?!? Rå strömming i ett bröd typ liten baguette. En del väljer det till frukost...alltså en del saker kommer jag aldrig att äta...

Kål i alla former gillar man ju också. Igår åt jag Rotkohl för första gången. Liknande vitkål doppat i rödbetssaft och så äter man det varmt, speciellt till korv (Bratwurst). Var helt okay. Dessutom har jag provat Rohkohl som är nästan exakt som pizzasallad, bara utan oregano. Också supergott. Grünkohl har jag kvar att prova. Är tydligen något man speciellt äter på vintern, också varmt. När den tiden har restaurangerna speciella tider när man bara serverar det och de tiderna blir snabbt fullbokade. Måste vara något verkligt läckert. Även om jag misstvivlar lite...

Inga kommentarer: