tisdag 18 september 2012

Det här med böcker

är rätt lustigt. Ibland kämpar man och kämpar för att ta sig genom en bok. Hade en sån sist. Den var rätt intressant men tog liksom aldrig tag i mig. Höll på med den i två veckor eller nått sånt. Till slut la jag den på toaletten och läste ett par sidor här och där. Och gjorde ett ryck och läste ut den till sist på en plasmalämning (tar ca 45 min).

Idag började på en ny och fastnade direkt. Har redan läst halva och läser säkert ut sista halvan innan natten (fast jag ska se fotbollen också). Boken är del 1 in en serie på 2 och som tur är har jag nr 2 också. För de är köpta på Loppis i Falun.

Den jag läser nu heter Fristad och nr 2 Domen. 

Rostock, 1992: Ett brutalt mord på en invandrare skiljer två vänner åt och Tysklands viktigaste högerextrema nätverk, Patrioterna, splittras. När vännerna möts några år senare inser de att den rådande dotcom-febern gör det möjligt för duktiga entreprenörer att uppfylla även de mörkaste av drömmar...

Stockholm, 1999: Aktiemäklaren Anders Mattson tvångsrekryteras av svenska SÄPO till en politiskt känslig underrättelseoperation. Snart finner han sig öga mot öga med en av Europas mest karismatiska miljardärer och ett ytterst dödligt dubbelspel inleds.

Fristad är en terroristthriller i internationell finansmiljö av författaren till försäljningssuccén Tyst Partner (över 20,000 exemplar sålda).

”Det vilar inga ledsamheter över Henrik P Molins thrillers...historien rutschar hämningslöst runt från norrländska pörten till brittiska högdjursparties, från Monaco till Filippinerna, i en text som inte liknar mycket annat i modern svensk kriminallitteratur.”

Inga kommentarer: