måndag 3 september 2012

Nu ska're bli rent!

Har ju ett kök utan fönster eller fläkt. Mycket vanligt här i Tyskland, kök är inte kök som i Sverige utan ett litet utrymme där man lagar maten. Normalt är nämligen att man äter frukost och kvällsbröd, alltså inte lagad mat. Lunchen äter man ute. Har kostar en dagens mellan 25-50 kr normalt. Lyxar man till det 75 kr. Alltså används köken i Tyskland eventuellt till en lunch på helgerna. Jag använder liksom mitt kök något mer.

Vilket innebär att man får en rätt besvärlig fettyta på typ allt. Väggar, golv, luckor osv. Kakelplattorna och köksluckorna har jag lyckats hitta ett medel till, de är ju lite "glatta". Men golvet har jag letat och letat. Vanlig såpa eller annat man kan enkelt spraya på och sen torka av har inte hjälpt. Nu har jag hittat ett medel man gnuggar in med en svamp och sen låter verkra 1 minut och torkar bort med andra sidan av svampen. Fördelen: Det funkar verkligen. Mina golv är inte längre överdragna med en lätt svart ytbeläggning (på den lilla bit jag provat på nu i kväll).
Nackdelen: Det kommer ta tiiiiiid. Jag lär inte ha sysselsättningsproblem denna vecka precis....

Senare: När jag ändå stod i duschen gick jag lös på en vägg där och en av skjutdörrarna. Jag vill se hur det ser ut när det torkat. Vet inte hur många medel som sett bra ut så länge det är blött. Och så fort det torkat ser man vattenränderna i kalkavlagringarna igen....fast jag måste säga det ser jäkligt bra ut!

Funkar det ska jag fasen svänga förbi imorgon och köpa mig en till. Måste nämligen ta bilen imorgon också. Ska hämta upp min chef tidigt på morgonen. Vi har två sjuksköterskor från Rumänien som varit hemma på semester och nu inte kommer in i landet för deras arbetsvisa är inte klart. Snacka om att jag har det bra som bara behövde gå dit en gång och säga, hej jag är här nu!. I alla fall så innebär det vi har plötsligt två heltidstjänster tomma. Nu fick vi i eftermiddags reda på att den ena kan jobba från onsdag i alla fall och på torsdag ska vi få besked när den andra är okej:ad. Men det gör att chefen måste jobba i "vården" så att säga och då hon har möten som inte går att boka om från klockan 8, måste vi sätta igång i tid om vi ska hinna.

Förresten vet jag nog också nu varför jag till och från blöder näsblod så mycket. Jag har lite ont i en armbåge och det är liksom inte läge att vara sjukskriven för nått sånt litet (och inte vill jag det heller). Det har ju inte heller hjälpt att jag de senaste (före helgen då) 16 dagarna jobbat 15. Men ont gör det ju trots allt. Då jag inte kan svälja tabletter har jag använt mig av Treo. Idag berättade en av syrrorna på jobbet för mig att då vi diskuterade värktabletter att Treo innehåller ju acetylsylsalisyra (eller nått liknande) och det tunnar ut blodet. Jag har provat med Voltaren ett par dagar och då inte haft näsblod (var tom innan jag visste om varför men jag tänkte Voltaren skulle hjälpa bättre) men det innehåller diklofenak (ungefär så) och det tål visst min mage dåligt (fast jag bara tar en tablett på morgonen innan jobbet så jag klarar de två timmar med tvättning som är ansträngande. Resten av dagen går fint). Har visserligen inte ont i armen då men får magont istället....
Så från och med nu ska jag testa Ipren (ibuprofen). Ska vara skonsammare och så sa hon jag ska först ta den sen äta frukost då går substansen fortare från magen ut i blodet och så hjälper jag magen lite extra. Men klart det är ju logiskt, Treo = bloduttunnande = näsblod.

Jag kan iof fortfarande inte svälja tabletterna men tugga går det med. Smakar för jäkligt illa men det går.

Inga kommentarer: