måndag 22 oktober 2012

Optiker

Jag skippade ögonläkaren. Flera veckors väntetid. No way. Jag litar fullt på att om optikern hittar något fel säger de till och så får jag isåfall gå till ögonläkaren. Att man först ska gå dit egentligen, beror på att då betalar man 10 Euro (måste man här 1 gång i kvartalet betala sen är alla besök gratis om man måste gå till någon annan läkare under samma kvartal) och då blir optikerbesöket via remissen gratis. Nu går jag ju först till optikern och måste där betala för undersökningen och om jag sen måste till ögonläkaren blir det ju då dyrare. Jag tar risken...

Var alltså förbi en optiker och fick glasögonen lagade, ena plastpluppen som sitter vid näsan hade ramlat av. Undersökning kunde de inte göra då man inte ska ha använt linser på 24 timmar. Så jag ska dit imorgon igen. Lagningen av brillorna bjöd de på. Schysst! Var service sa de. Brukar ju min optiker i Falun också säga och göra men den här var jag ju hos för första gången.

Lämnade sen plasma, var lönsamt idag. Hade räknat med 38 Euro då det var min fjärde gång, men fick hela 53 Euro då det också var en av mina 20:e gånger. Bra timlön det där måste jag säga. Tar mig med inskrivning, väntan och så ganska precis 1 timme. Själva lämnadet ungefär 30-40 min.

Var sen förbi en vända på Freimarkt men nu är jag hemma och har tagit ut linserna. Är hur komiskt som helst att använda brillorna. Hur ovant som helst.

Inga kommentarer: