måndag 3 mars 2014

Om man inte lyckas med det ena lyckas man med det andra

Jag tror jag är expert på att få smått underliga "sjukdomar" när jag sover. För ett par veckor sedan ögoninflammation, inatt vaknade jag 02.00 och hade jätteont under ena foten. I det stora "fotvalvet" nedanför stortån. Kände av lite igår när vi gick hem ifrån Platz11 men inte mer än vad jag kan normalt ha om jag gått mycket.

Imorse var det riktigt illa trots att jag hade kylt det med mina kylpåsar under natten. Har nu googlat lite och nog hittat vad jag råkat ut för. Hittar dock ingen bra svensk beskrivning men flera på engelska och tyska.
Sesamoiditis! Jahapp.

  • Avsluta aktivitet som gör ont (lite svårt när det är gå som gör ont)
  • Ta en aspirin eller ibuprofen för att ta bort smärtan. (Har provat med 2 alvedon, hjälpte inte alls. Men har ju superduperstarka Ibuprofen inför min tand-op. Så jag tänker nu ta en halv sådan)
  • Vila och kyl fotsulan (har jag gjort regelbundet, hjälper super!)
  • Använd skor med mjuka sulor, låga klackar. Träskor kan också vara sköna. (Träskor är väl inte så optimalt på jobbet men resten kör jag ju med). 
  • Använd en mjuk padd för att avlasta (har precis stoppat i fårskinnsulor i skorna) 
  • Gå tillbaka till aktivitet gradvis, fortsätt använda mjuk padd. Undvik aktivitet som sätter vikt på undersidan av foten fram. (naja försöker så gått det går, jobba måste jag ju, så illa att jag inte kan det är det inte)
  • Tejpa stortån så att den är lätt nedåtböjd. (har inte provat, ev imorgon om det är lika)
  • Om symptomen fortsätter kontakta läkare. Du kan behöva bära en skena i 4 till 6 veckor. 

Inga kommentarer: