lördag 23 augusti 2008

Ny bok som bara väntar på att bli läst

Jan Guillous nya - Men inte om det gäller din dotter, en ny bok om Carl Gilbert Hamilton (äntligen!! även om de första i serien var bäst. De blev lite väl råa på slutet...). Den ligger i alla fall här bredvid och bara väntar på att jag ska börja läsa den. Så jag sitter bara och inväntar tre-fyra tiden när alla fyllskallar gått hem från stan och slutat slåss så det blir lugnt här på jobbet så jag kan börja läsa den.


Efter tretton år i exil återvänder viceamiral Carl Gustaf Gilbert Hamilton till Sverige för att få resning i livstidsdomen. Genom sin gamle vän Erik Ponti hamnar han nu i ett nytt umgänge, där de närmaste vännerna är förre översten i Främlingslegionen, Pierre Tanguy, och hans fru polisöverintendent Eva Tanguy.

Både Hamilton och Tanguy är fullständigt övertygade om att de aldrig mer i livet kommer att lyfta ett finger när det gäller militära insatser utomlands. Men det nya behagliga, fridfulla livet vänds helt över ände den dag en familjekatastrof drabbar dem.

Carl Hamilton använder alla sina gamla kunskaper som spionchef och Pierre mobiliserar vänner inom Främlingslegionen. Deras mål finns i Saudiarabien.

Farligt dock, för jag brukar sträckläsa hans böcker. Och jag måste verkligen stupa i säng direkt eftersom jag tänker ställa klockan på 13.00 för att se spjutfinalen. Men sen tänker jag sova några timmar till faktiskt!

Kan meddela att ryggen gör jävligt ont! Inte nog med det min problemfot har samtidigt gjort sig påmind. Dessutom värker vänster knä bara för att jag går och avlastar foten som gör ont. Jäkla skitkropp! Kan den vara hel tack. Ingen träning imorgon dock, tur nog, gymmet stänger redan 14.00.

Inga kommentarer: