måndag 11 januari 2010

Skoldag 1

Bara halvdag och mest en massa info. Men kursen verkar superkul och jag hoppas verkligen att jag kommer kunna gå den. Vi fick en rundvisning på skolan och kikade in i Metodrummet. Coolt! Där ska vi öva bädda sängar, sätta kateter och ge sprutor! :) Finns två hinder:

Problem 1: Praktiken. Ligger så klart v5, 6, 7. Vecka 5 är jag tre dagar i Malmö och söker jobb. Vecka 7 är jag 5 dagar i Bremen. Och däremellan jobbar jag MYCKET!! Nu sa Yrkesvägledaren innan jag sökte att de skulle vara flexibla och ta hänsyn till att jag har ett jobb och ett schema och att jag har svårt få ledigt när schemat väl är lagt. Men idag på genomgången så sa läraren att flytta praktik är mycket svårt och man ska ha väldigt särskilda skäl. Men hon ville att man skulle ta upp sånt på sitt Mentorsamtal. Och de börjar de med på onsdag först. Jag har inte fått min tid än, så vet inte när den kommer. Så jag läser väl på den här veckan, är första kursen, 50p, studieteknik (är ju bra hur som helst för mitt tyskapluggande).

Problem 2: Om jag får sommarjobb i Tyskland är jag borta 4 månader. Skolan har inte sommarlov utan går som vanligt. Men där tror jag det går att lösa med att jag läser på 25% fart över sommaren och flyger hem för någon enstaka introduktionsträff (som är 1-1,5 timme man tycker även de kunde föras via webkamera eller nått).

Jag ville ju läsa en skola i Stockholm som har hela kursen på distans, och som skjuter ihop alla praktiska övningar till några veckor och kör det sen intensivt. Men det tyckte Yrkesvägledaren var helt onödigt, då utbildningen i Falun ju var så flexibel. Så nu hoppas jag verkligen den är det också! För jag vill gå kursen!! Jag har ju också försökt få ut datum för allt obligatoriskt innan schemat gjordes men Komvux visste inget. Nu har jag tur, vi har redan fått fyra obligatoriska dagar och alla kan jag vara med på. Jobbar natt innan någon dag men då intro bara är mellan kl 9-11 så går det ju ändå.

Inga kommentarer: