lördag 26 februari 2011

Fått ett brev

från Sverige. Om min framtida pension. Jag får den inte automatiskt om jag bor utomlands när jag tänker gå i pension utan måste söka den. Och det var väl snällt att upplysa mig om det. Dessutom som sidospår kan jag konstatera att jag kommer leva gott på min pension här! Den allmänna är redan högre än min nuvarande lön som jag mycket väl klarar mig på. Till det har jag en privat pensionsförsäkring + någon extra som mina jobb betalat in på. Kommer inte gå någon kris på mig inte!

Men i alla fall. All information kom på jättemånga språk. Några kunde jag inte ens identifiera. Men jag måste säga, jag saknade informationen på just svenska.......jag menar visst som utlandssvensk kanske man förväntas kunna engelska i alla fall och troligen också landets språk. Men varför bara avskaffa den svenska informationen sådär? Jag menar tex i Spanien finns ju många svenskar som bor i svenskkolonier och varken kan eller behöver kunna ett enda ord på spanska. Men då kanske myndigheten tycker de ska klara engelskan kanske....

Jag tyckte i alla fall det var lite konstigt.

Inga kommentarer: