måndag 7 februari 2011

Oändligt omtyckt!

Japp, det är jag. I alla fall på mitt jobb :). Anhöriga, boende och arbetskamrater har bara sagt bra saker om mig och enligt chefen är det som om jag jobbat där sen de startade upp stället för ett år sedan, inte bara drygt 3 månader. Sen finns det en och annan kunskapslucka men som chefen sa, det är inte ditt fel. Din inarbetning blev ju helt fel. Man får nämligen alltid två mentorer som man ska jobba med och som ska hålla lite extra koll på en i början och visa allt.

Det var bara det att den ena hon blev efter 3 pass sjuk, långtidssjuk och sen slutade hon (fast hon kommer tillbaka igen 15 februari, det andra stället var visst inte bättre) och den andra, tillika chefen, hann jag jobba två veckor med sen lyckades hon få diskbrock. Så var hon också borta. Men jag ska nu få lite extra utbildning och sen är allt super.

Det kommer bli stora omändringar på jobbet från 1 mars, eftersom vårt boende är egentligen i två delar. En del med stationärvård (som ett vanligt äldreboende) och en del med servicevåningar som kallas ambulant vårdande (som är ungefär som ett serviceboende). Nu har allt varit mixat, man har haft boende på båda ställerna att hjälpa och man har sprungit emellan. Men det måste delas, eftersom lagarna här i Tyskland är olika för de olika inriktningarna och även hur kostnaderna fördelas osv. Det gör det blir mer renodlat och jag tror det blir bättre. Nu är det smått kaotiskt när man måste gå emellan. Jag kommer "stationeras" på bottenvåningen i den stationära delen, med huvudsak förmiddagar (vi måste göra någon kväll då och då så vi vet hur det fungerar) och kommer mest att jobba med en tjej från Ghana, som heter Gifty. Har jobbat de senaste två veckorna med henne och hon och jag kommer superbra överens så vi båda jublade på Teamsittningen när vi fick höra "våra" platser.

Just nu saknar vi 4 tjänster, bland de som här kallas fackkraft (motsvarande sjuksköterska ungefär), problemet är, det är brist på sådana i Tyskland och smått omöjligt att få tag på sådana, för under ett par år fanns ingen sån utbildning då man gjorde om systemet. Min chef frågade idag varför jag inte tagit reda på hur min utbildning egentligen värderas i Tyskland (finns ingen direkt motsvarade ju) och om det kanske var så jag "bara" behöver komplettera med ett års studier och då är jag också fackkraft (vad här egentligen är en treårsutbildning). För som hon sa, du har ju kunskaperna det är ju dumt att inte utnyttja det! Hon hade någon bra kontakt på arbetsförmedlingen här i landet och skulle kolla upp hur vi måste göra. För som hon sa, skulle du sluta skulle du lämna ett oerhört stort hål efter dig och var alla som dig, vore mitt jobb superenkelt och jag kunde koncentrera mig på viktigare saker. Antar man får ta det som bra betyg? :D

Så vi får se, kanske på snåriga vägar blir jag ändå något likande sjuksköterska i Sverige. Då får jag väl motsvarande problem som jag har här just nu. Jag har en bra utbildning det är bara det ingen vet hur de ska värdera den för den finns inte i Tyskland. Då - om det funkar - har jag en bra utbildning här i Tyskland som Sverige säkert inte vet hur de ska värdera, för motsvarade titel och utbildning finns inte i Sverige.

Vi pratade mycket som ni ser, och hade ju teamsittning innan så jag glömde fråga om jag kan få tre dagar komp i mars efter min semester, isåfall kan jag vara i Falun på besök i 6 dagar istället för 3 dagar. Så jag ska höra med henne imorgon (måste ju boka biljetter snart) så; Mamma och Pappa jag har ledigt på onsdag, vi Skypar då på eftermiddagen/kvällen och då ger jag besked om när och hur jag kommer på besök!

Inga kommentarer: