tisdag 21 augusti 2012

5 v utan bröd, pasta eller nudlar...nästan i alla fall

Tänkte i brist på annat att göra (paus i städandet, det är vaaaaarmt att städa i 25 grader..) berätta hur det går.

Jag började ju med denna "diet" för att jag alltid var så trött. Fast det är sommar och ljust ute kunde jag jobba och sen lägga mig och sova mellan 15-19 eller i värsta fall 20.00 och sen gå och lägga mig och utan problem sova mellan 23-05. Jag kom dessutom knappt ur sängen på morgonen, bara min otroliga pliktkänsla som inte fick mig att ligga kvar. Var jag ledig sov jag utan problem till 12 eller 13-tiden fast jag hade klockan på 09.00 (vilket alltså är 4 timmar sovmorgon från en jobbdag!).

Som trevlig bieffekt kom ju ett viktras på 3,4 kg redan första veckan! Nu 5 veckor senare har jag tappat 6,3 kg och det utan att banta. För som sagt det är en bieffekt. Gladast är jag faktiskt trots allt över att jag inte är så trött längre. Jag kommer hyfsat lätt ur sängen på morgonen, jag snoozar fortfarande 10-15 min men förr var det 30-45 min och sen fick jag stressa iväg utan frukost med bilen för att komma i tid till jobbet. Nu äter jag frukost och cyklar i lugn och ro iväg.

Jag sover aldrig på eftermiddagen och går och lägger mig oftast runt 22-23 tiden.

Jag vill också nämna att jag inte varit fanatisk. Jag har tex när det var Africa Cup ätit en kycklingrätt med ris. När Mareike var hemma 1 dag innan hon drog vidare och ville bjuda på lasange åt jag en helt normal portion lasange. Jag glömde en dag ta med mig mat till jobbet och åt en fralla då det är vad som blev kvar från frukosten där. Jag har på Platz11 ätit en portion pommes för jag var så hungrig och annat finns inte där att köpa och jag äter till och från glass också.

Men till 95% håller jag mig till grönsaker, frukt (vilket också egenligen är "förbjudet" men jag vill äta frukt, alltså äter jag frukt!), ägg, kvark, kyckling, skinka eller kalkon. Ost ska man också låta bli men fårost (i salladen) och färskost i skivor (inrullade i skinka) äter jag trots det. Och jag dricker Pepsi Max trots det konstliga sötningsmedlet!

Ska man ändra sitt matintag (och då även sin livsstil) så mycket och också för framtiden måste man göra det så man känner att man klarar av det. Och helt utan frukt och ost och en glass till och från samt att äta "normalt" med mina vänner eller stilla min hunger på fotboll kan jag inte fixa det. Och utan min Pepsi går det verkligen inte!!!!!! Men som sagt, det går ju rätt bra ändå tycker jag! :D

Om min "diet" har ett namn vet jag inte. Faktiskt tror jag inte på dieter. Jag tror på en ändrad livsstil. Jag läste mycket näringslära och märkte då att beskrivningen på mig i stort stämde in på de som inte "tål" socker och snabba kolhydrater. Nu verkar det inte var jätteilla för mig då jag utan problem kan äta fruktsocker utan att hamna i tröttkoma. Det är inte LCHF, alltså low carb, high fett då jag inte använder grädde, smör osv i min matlagning. Snarare low an quick carb om det nu finns något som heter så....hahaha.

3 kommentarer:

Vicky M sa...

låter ändå lite som Dukan :)

Tasja sa...

Nä långt ifrån. Har Dukan boken och där kan du ju glömma allt vad frukt (och jag äter mycket frukt!) och läsk och glass heter. Jag äter varje dag mycket grönsaker, Dukan vill ju att man ska äta mycket protein och lite mindre grönsaker. Jag gör mer tvärtom. Dessutom är lightprodukter (förutom Pepsin med det beror på att jag inte gillar vanliga Pepsi) totalt förbjudet här! Här kör vi på normalt fettigt!

Följer också en blogg som äter Dukan och jag kan inte påstå våra matvanor är lika.

Jag har faktiskt provat Dukan med. Jag stod ut i två dagar....:)

Vicky M sa...

haha 2 dagar, bra där Jossan. jag körde 5 veckor :P fuskade dock lite. När jag e hemma från USA tänkte jag köra en nystart med Dukan, jag trivdes faktiskt ganska bra :)