torsdag 2 augusti 2012

Jobbet!

Nu så. Nu är inte mitt schema så kul längre i augusti...en kollega har sagt upp sig, mitt i semestertiderna. Vilket innebär, delade pass, jobba när man är ledig, 9-10 pass på raken. Jag har tex 4 dagar ledigt i augusti. Dessutom måste jag jobba långtur dvs 6-14 fredag - söndag också...*mummel* Tur jag haft 3 veckors semester, jobbat en vecka och hade sen sån tur jag hade 5 lediga dagar igen. Så jag känner mig ändå rätt utvilad och fixar det. Har dessutom delat hit och dit så jag inte missar någon fotboll. Det är viktigt. Det är där jag stressar av och vilar upp mig. I augusti spelar främst nämligen U23 och visst är det kul om de vinner men det är inte så noga som för proffsen. Proffsen testspelar och där är resultatet inte så viktigt. Och även om man lever med och så är det avstressande från jobbet.

Det vär väl det negativa om jobbet det. Nu tar vi det positiva. Jag har numera fast jobb! Här i Tyskland är det nämligen så att först är man provanställd 6 månader. Sen efter det har man 1,5 år tidsbegränsad anställning. Och om man inte blir uppsagd så övergår det automatiskt i en fast anställning. Nu går min ut först 15 november men eftersom man måste anmäla sig hos Arbetsamt 3 månader innan och min chef går på semester från måndag så fick jag ju lov att få besked idag. Nu har jag iof inte oroat mig direkt, jag vet jag är en bra anställd som aldrig är sjuk (har varit sjuk 1,5 dag på dessa snart 2 år jag jobbat här) men det är ju alltid trevligt att få det bekräftat.

Jag har velat rätt mycket fram och tillbaka denna vår/sommar om jag ska stanna eller ej. Jag vill ju gärna jobba på sjukhus (eller jag vill det om det är som det var i Sverige, det vet jag ju inte ens om det är) då jag blir lite lätt utråkad av att det alltid nästan är samma rutiner på ett äldreboende. Man byter ju inte "patienter" så ofta liksom. Jag kan fasen tvätta dom i sömnen snart osv. Det var betydligt mer omväxlande när jag gjode min praktik på sjukhusavdelningen i Sverige med olika operationer, olika sårvård, patienter att köra till olika undersökningar osv osv.

Men å andra sidan, jag har en arbetsgivare som i princip ger mig precis det schema jag vill ha så långt det går. Alla vet hur gärna jag vill kunna se fotboll och lägger mitt schema så det passar. Jag har varenda eftermiddag ledig då jag slutar som senast 14.00 eller möjligen 15.00 om vi har utbildning vilket sker ca 1 gång/månad, då jag inte gärna jobbar kvällar slipper jag det. Så i valet mellan mer oförutsedda dagar och mina ledigheter/anpassat schema har än så länge anpassat schema vunnit. Vi får se hur det blir framöver ramlar jag över drömjobbet (så som Mareike gjorde) får man väl fundera en runda till men än så länge stannar jag och är trots allt rätt nöjd. Nu har jag ju fast jobb och allt. Måste man ju också lägga till i beräkningen. Även om vi tjänar rätt dåligt på mitt jobb, vet tex att de som jobbar inom Rotes Kreutz sjukhus/seniorboenden har högre lön.

Inga kommentarer: