måndag 1 september 2008

Hemma igen från Polen

Här kommer lite uppdateringar: Om avslutningsfesten, Krakow, hemresan och två böcker jag läste ut under tiden jag var borta.

Men vi börjar väl med sista festen.

Väldigt mycket senare än de flesta anlände jag och Vicky, då vi jobbade klart först, vilket många andra inte gjorde. Tror hon var närmare halv två när vi kom dit. En tid man i Sverige vanligen är på väg hem....

I alla fall så var det massor med folk man kände där så tiden gick verkligen fort! Jag hade jättekul, med stod mest och pratade med en massa folk. Var bara upp på dansgolvet en vända faktiskt. Pratade som vanligt en del med Alexey och Nikolay och lärde även känna en kombinerare från Kaz, Sergej. Asan talar tyvärr bara ryska så han kan jag inte kommunicera med alls. De var trevliga som vanligt. Inga divalater där inte!

När de slängde ut oss vid fem-sex så gick jag och Vicky hem. Men Aska hade vi inte sett till på ett bra tag. I alla fall så la vi oss för att sova. Efter någon timme ringer Marta (som var i Moskva och inte här) och undrade om vi visste var Aska var för hennes mobil var avstängd och ja hos oss var hon ju inte heller. Så då blev man ju väckt av det. Men nä vi hade ingen aning och Vicky blev väl lite orolig men jag tyckte att vi är i Polen, hon är polska och kan göra sig förstådd och hittar i Zakopane så det är nog ingen fara. Ytterliggare någon timme senare kommer hon hem och tyst är hon ju inte om man säger så. Babbel, babbel, babbel och det var kört sova. Till slut blir det tyst ett tag tills nästa ramlar in, Kasia, som hon haft med sig på sitt äventyr (de hade varit på hotellet med polackerna och ryssarna, hittat någon bakdörr in där det inte fanns vakter) och så börjde tjatterkakafonin om. Där gav jag upp alla planer på att sova....

Pga det var jag sjukt trött hela dagen. Vi gick in till city och åt lunch innan vi tog bussen till Krakow. Där bodde vi hos Emi så först lite prat hemma hos henne där vi uppdaterade henne på det senaste. Sen gick vi ut och åt pizza och en liten promenad i Krakow. Såg marknadsplatsen och omgivningarna runt om. Väldigt fint, skulle gärna vara 1-2 dagar i Krakow och titta runt. Trots att klockan var närmare halv tolv en söndagnatt var det massor av folk i rörelse och på restaurangerna. Mysigt, mysigt och varmt var det.

Imorse tog jag vid tio-tiden en taxi in till tågstationen sen tåget till Balice flygplatsen. I GOD TID, så jag inte skulle missa ett flyg igen....sen flyg till Arlanda och så tåg hem till Falun igen.

Kom hem för ca 1 timme sedan. Nu ska jag bara slappa och se någon film tror jag. Bokrecentionerna kommer i eget inlägg.