onsdag 18 mars 2009

BIA-mätning

I min kostkurs så ingår ju BIA-mätningar. I början varannan vecka, sen var tredje och mot slutet 1 gång i månaden. Idag var första efter "inmätningen". Det har gått 14 dagar.

Totalt visar vågen - 2kg. Men det är nu det fiffiga med dessa mätningar kommer in. För i rent fett har jag gått ner nästan 5 kg. Men samtidigt lagt på mig 2,9 kg muskler. Mer muskler = ännu bättre förbränning. Man ser alltså hela tiden att det är fett man tappar som man vill och inte muskler så man slutar förbränna för då stoppar ju till slut viktminskningen.

Och det underliga. Man äter massor! Första gången jag gjorde ett recept och la upp maten fick jag lov kolla om jag läst fel?! För det var så mycket mat, och framförallt kolhydrater (och så klart protein). Men som nu jakten går i media om hur "farligt" kolhydrater är så blev man ju något förvånad! Och speciellt idag när det visar att jag tappat nästan 5 kg rent fett på denna kolhydratbaserade kost...... :D


Vad innebär en BIA-mätning?
BIA (Bioelektrisk Impedans Analys) är en vetenskapligt erkänd metod att mäta kroppens sammansättning. Att göra en BIA-mätning tar bara någon minut och du känner ingenting. Två självhäftande elektroder fästes på handryggen och två på fotryggen. De kopplas till en BIA-mätare, som mäter motståndet i kroppsvätskan och dataprogrammet räknar ut, hur din kropp är sammansatt. Man ser fördelningen av fett, vätska och kroppscellmassa (till huvudsak muskelmassa). Det är viktigt att bara tappa fett men inte kroppscellmassa när du går ner i vikt, eftersom den styr mängden energi du behöver. Förloras kroppscellmassa råkar du ut för jojo-effekten när du återgår till att äta normalt. Med jojo-effekt menas att du går upp i vikt igen.

Inga kommentarer: