tisdag 11 augusti 2009

Inte lätt det här med mat

BIA-mätning idag. Trodde jag ätit duktigt är jag ätit ca 2 dl kolhydrater varje dag, protein ca 1 kycklingfile och till det fibermackor med bregott.

Vikten är +-0 men muskelmassan hade minskat och fettmässan ökat. Så jag blev utfrågad hur jag äter. Det var fel fel fel fel :)

Jag ska äta vid varje måltid (just nu äter jag ju bara 1 och 2 mål Bas men är ju meningen i framtiden man ska äta tre mål mat om dagen) MINST 3 dl kokt ris eller 4 dl kokt pasta eller 4 medelstora potatisar. Minst alltså!!

När det gäller protein minst 1,5 kycklingfilé + minikeso. Fett motsvarande 1 msk + 1,5 tsk olja. Så rejält lager bregott på mackan och ringla över 1 msk oliv eller rapsolja i maten.

Man kan gå ner i vikt på två sätt. Svälta sig ner eller äta sig ner. När man svälter sig ner går hela kroppen ner på sparlåga, spelar ingen roll hur mycket du tränar. Den drar ner på förbränningen eftersom den inte får tillräckligt att bränna av. Och det är då kroppen börjar ta av muskelmassan. Äter du dig ner sätter du fart på förbränningen och kroppen gör sig av med överskottsfettet. Jag har provat svälta varianten så många gånger och jo ner går jag. Men upp igen så fort man börjar äta. Så nu provar jag den andra varianten. Men det är en stor barriär mentalt att ta sig förbi att man ska och får äta så mycket. Det är supersvårt!
Man ska äta mycket när man äter men inte så ofta. 4 timmar mellan varje mål och inga mellanmål!

Inga kommentarer: