måndag 27 oktober 2008

Grammatik

Nästan hela lektion har vi hållt på med adjektiv i nominativ, akkustativ och dativ. De höll på med superlativ och sånt förra gången (som jag gissat och gjort hemma själv). Det snurrar i skallen. Vore säkert lättare om jag kunde referera till samma saker i svenskan men vafan jag kan bara prata och skriva korrekt. Jag liksom bara vet det. Inte fasen vet jag om en sak är dativ i adjektiv eller inte?!

Så imorgon ska jag gå upp i hyfsad tid, ta en promenad och rensa hjärnan och sen plugga grammatik så det sprutar ur öronen så grunderna (reglerna) sitter till på onsdag. Känner mig som ett borttappat ufo på lektionerna...fast jag är inte ensam som tur är. Men idag så läraren till mig att min tyska är bra men det är just grammatiken jag måste få grepp om. Jo tack, jag liksom vet det...

Fick tillbaka hemuppgifter han rättat. Fick mycket bra på min "uppsatts" om utvandring. Hade lite mer fel på vykortet (det skrev i första eller andra lektionen).

Inga kommentarer: