måndag 20 oktober 2008

Helgens bravader

Det började ju i fredags. Vi var slöa och var bara på rummet hela dagen (ja vi sov ju länge eftersom vi skulle jobba). Hade inget internet, vilket är otroligt frustrerande. Men istället fick man ju rensa lite i datorn. Sorterade bland annat alla mina mappar med foton. Halv åtta var det dags att gå till Binis. Jag jobbade inte "på riktigt" utan var bara med för att lära mig vad allt finns osv.

Blev en väldig rusch direkt då en busslast från Sverige kommit och de får en välkomst drink gratis. Men det gick fort över. De flesta tog bara den och gick sen. Så det blev några timmar med strögäster men det var okej för då hann Vicky i lugn och ro visa mig var allt fanns. Sen fyllde vi på kylskåpen, skar tilltugg osv.

Framåt midnatt så dök det upp mer folk. Jag lyckades prata och förstå lite tyska. Hade en disskussion med en kille om det i över huvudtaget finns något sådant som Österrikiska fotbollshuliganer. Vi kom fram till att vi inte tror det (han hade nämligen en mössa på sig som det stod Hooligan på, det var så vi kom in på ämnet). Dessutom hade grabben den goda smaken att gilla tysk fotboll så vi saknade inte samtalsämnen. Han och hans kompis var dessutom dagens HJÄLTAR då de hjälpte oss att städa bort en spya som någon lagt precis nedanför trappan vid toaletterna. Då alla vi tre tjejer som jobbade var alldeles för kräsmagade för att klara av något sådant.

Vi skulle stänga halv fyra men som vanligt dök det upp stammisar strax innan. Dock halv fem så lämnade vi stället åt sitt öde, Flo (pojkvän till ena ägardottern) fick stänga. Jag har nog aldrig jobbat för så dålig lön i hela mitt liv..hahaha ca 5 Euro eller nått (dricks). Men jag jobbade ju inte och hade inte behövt vara där hela kvällen men stannade ju så klart och höll Vicky sällskap. Dessutom hade vi rätt kul hela kvällen så det gick väl ingen direkt nöd på mig, förutom mina stackars fötter!! Dessutom när vi hade lugnt (rätt ofta) så drack vi sprit som vi inte betalade för..här får och gör nämligen barpersonalen det i alla barer..

Lördagen sov vi länge då vi visste det skulle bli full fart på kvällen. 150 extra gäster var inbjudna till ett födelsedagsparty. Vi började redan halv sju med att plocka fram och diska (i maskin) och putsa 150 Champangeglas. Var rätt lagom klara med det när de första gästerna började trilla in vid åtta.

Sen var det högt tempo hela kvällen tills det vi lämnade stället halv sex. Men så kul vi hade. Jag gillar ju när det är högt tempo. Hellre det än lugnt på jobb. Men jag ska aldrig bli servitris!! Jag sprang runt och plockade glas och tömde askkoppar som en galning. Och just det gjorde väl inget men så ska man balansera en bricka och trängas med folket samtidigt...men jag krossade bara ett glas! Och det gjorde jag när jag skulle ställa tillbaka dem på sin plats efter att de diskats. :D

Fick ta en del beställningar också när jag var ute vid borden för då passade ju folket på. Gick bra jag förstod och så. En del klarade jag helt själv som enkla saker men svårare drinkar så gick jag till Vicky så fick hon blanda. Dock blev ägaren: Johanna lite sur tror jag när jag stod vid kassan och slog in en beställning för hon sa åt mig att jag bara skulle plocka glas. Men just den beställningen kom från bartendern i den bakre baren så jag sa till henne det att Matteus sa åt mig att fixa det. Då sa hon att jag skulle säga till någon annan. Men det har jag ju sa jag, jag har bett Vicky göra drinkarna och hon ville jag skulle slå in dom. Inte vet jag vad problemet satt, trodde hon jag skulle sno pengar ur kassan eller? Isåfall kanske hon ska fundera på vad mitt riktiga jobb är?! Jag som har svår moralångest bara Vicky säger åt mig felparkera liksom... vilket vi gör ofta. Vi har ju svensk bil. Men jag vill alltid betala..

Jaja jag slutade i alla fall slå in saker i kassan vilket gjorde Vicky fick mer att göra och allt tog längre tid och gästerna fick dålig service. Men det är inte mitt problem...

Städkillen från fredagen dök upp och hejade glatt på mig med kindpussar. Här hälsar man så på folk man känner. Blev iof lite överraskad över att vi kände varann så bra efter en kväll ;). Dessutom är detta kindpussande inte lätt. I Polen är det 2 ibland 3 kindpussar. Med italienare alltid 3 tror jag det är. Med tyskar 2. Vårt svenska hej och eventuellt ta i hand är lättare men kanske lite stelt... :) I alla fall är det mycket att hålla reda på...hahaha

Pratade en del med honom under kvällen när jag inte hade något att göra, mot slutet så stod nästan alla runt baren och då hade jag ju inte så mycket disk att hämta in. Hur som helst så var han väldigt trevlig och när jag sedan fick veta han var tysk och inte österrikare så gick det upp ett ljus ;). Österrikare är inte riktigt lika lättpratade och jag var överlycklig över att jag förstod nästan allt han sa. Även om han inte direkt pratar högtyska, han är Thüringer (och ni som kan eran tyska fotboll fattar varför det är så speciellt. Om jag säger hans hemstad ligger några få mil från Erfurt så kanske det går upp ett Liljeholmens för er??) så är hans tyska ändå lättare att förstå. Och dessutom när jag inte förstod och frågade om 3-4 gånger vad han sa så var han tålmodig och sa om allt och på ett sätt det inte kändes pinsamt för mig heller. Bra träning! Eftersom han kunde nada engelska var jag ju tvungen leta fram tyska ord hela tiden.

Halv fyra dök åter stammisarna upp men då hade nästan alla födelsedagsgäster gått hem utom några som somnat...en satt och sov över bardisken och en i en soffa. Här låter man dom göra det och bråkar inte och då får man också en lugn stämning. Fast jag förstår det inte skulle funka i Sverige. Svenska killar kan liksom inte hantera alkohol på ett bra sätt.

I alla fall stammisarna köpte en Magnumflaska Champange och började dela ut drinkar. Ett tips: drick inte Cola hela kvällen och gå över på Champange med RedBull 2 timmar innan du ska gå och lägga dig. Speciellt inte om du dagen efter ska upp tidigt för att åka på backhoppning....

Lönen var något bättre ca 15 Euro i dricks. Sen ska jag få lön alternativt de drar av pris på vårt hotellrum också, alltså vanlig lön.

Vi lämnade baren åt Flos öde halv sex och gick och la oss. Vicky var som en Duracellkanin och babblade och babblade om 3S i en timme. Iof kunde jag inte heller sova så det gjorde inget. Men till slut blev hon tyst fast jag låg nog vaken minst 1 timme till. Kvart i elva ringde klockan. Fick jag 2 timmars sömn är jag glad. För mitt på morgonen började några jävla kyrkklockor dra igång också. Jag vaknar sällan av ljud eftersom jag är van sova på dagtid men de där klockorna hörde jag.

Backhoppningen och dagen vid Zell am See kommer i ett nytt inlägg.

1 kommentar:

Tylko Vicky po Polsku sa...

tror inte det handlade om att du skulle sno, utan att hon var r'dd att du skulle sl[ in fel, och st'mmer inte kassan sedan ihop med spriten som 'r kvar n'r vi inventerar eller ja, hon inventerar, sa f[r vi shit och maste betala :/