tisdag 4 november 2008

Inte hunnit börja plugga än....

och klockan är 15.37. Gick upp 10.00 sen ut och gick 1,5 timme. Hann precis duscha så kom Vicky och hämtade upp mig så var vi och lämnade plasma. Sen en lätt lunch på Krahvogel (jag måste verkligen sluta äta ute, denna lunch var en bok - mer om det senare). Men blir lättare när Vicky också flyttat och fått ett kök. Hon är ju mer eller mindre tvingad äta ute och jag ville ju göra henne sällskap.

Sen hann vi en liten vända på stan, hon köpte islatte och jag en RedBull innan jag gick hem och hon gick för att fixa sina naglar. Så det blev en liten promenad från stan också.

Men nu efter detta inlägg så ska jag plugga fram till CL-matchen som börjar 20.45. Werder Bremen - Panathinaikos.

Böcker var det ja! Här är pocketböcker svindyra runt 100 spänn. 80 kr på rea. Men inbundna böcker som kokböcker, inredningsböcker, böcker om djur och en del inbundna romaner kostar 40-100 kr. Sådana böcker som i Sverige kostar 300-700 kr. Tyvärr har jag varken pengar nog eller plats i bilen för en massa böcker. Annars hade mina bokhyllor där hemma utökats något enormt!!

Andra skillnader jag märkt är:

  • inga affärer är öppna efter 19.00 eller på söndagar (utom en på Banhof som har lite längre tider)
  • man tar med sig hunden överallt. På IKEA, i mataffären och i klädaffären
  • Har lägger man sig på gasen när det blir orange ljus vid trafikljusen. Hemma på bromsen. Efter ett antal nästan blivit påkörd bakifrån har jag nu lärt mig GASA!
  • Bil kör man glatt efter att ha druckit sprit. De har ju iof 0.2 som gräns men många kör med högre i kroppen. Nykterhetskontrollers görs så gott som aldrig. Blir du stoppad får du visa körkortet men inte blåsa.....
  • Det är 16 års gräns på att dricka öl på krogen och 18 år för sprit. Så det är väldigt blandad ålder ute. Trots det (eller tack vare?) så är det sällan vakter behöver ingripa för varken fylla eller bråk.
  • Bartendrarna får och dricker rejält bakom bardisken. En del av löneförmånen!
  • Mycket få mataffärer säljer tidningar. Så varje onsdag är det en jakt efter min veckotidning Sport Bild (de flesta M-preis har dock tidningar tur nog!)
  • Gymmen däremot till skillnad mot affärerna har öppet 24 timmar om dygnet varje dag på året
  • Fortkörningsböterna är skrattretande låga så alla kör för fort. Vicky fick förra vintern 21 Euro (210 kr) när hon körde 65 km på 30 väg (eller om det var 55 minns ej exakt).
  • Man ska lämna dricks nästan jämt. På bilverkstan till mekanikern, på restaurangen (även vid vanlig lunch) till servitören, till frissan och manikyristen eller till han som fixar däcken på din bil. Det är väl egentligen bara i mataffären/macken du inte behöver det. Och det är skitsvårt. Jag menar vad ger man i kronor till mekanikern när jobbet kostat 700 Euro. Knappast 10% liksom. Vad är för lite och vad är för mycket??

2 kommentarer:

Malin sa...

hha det där med affärerna kommer jag ihåg att jag tyckte var jättejobbigt.Lite skillnad emot här.

tessan* sa...

Haha, men GASA vid orange gör man ju här också ;)

Sen det där med dricks, fråga Malin, hon lämnar 60 spänn i drick till tjejen i garderoben men de kostade liksom 40 (mer än dubbelt för och hänga upp två jackor)

Det där med vovvarna gillade jag :D